Skip to main content

ទីណាមានការផ្លាស់ប្ដូរច្រេីន ទីនោះមានទុក្ខច្រេីន




កន្លែងណាមានការផ្លាស់ប្តូរច្រេីន កន្លែងនោះមានទុក្ខច្រេីន តែទុក្ខធ្វេីឲ្យមនុស្សចេះរេីបម្រះចេញពីទ្រុងនៃអវិជ្ជា ដែលកំពុងឃាំងពួកគេមិនឲ្យមានសេរីភាពក្នុងការគិត។


ព្រះអភិធម្មអប់រំអំពីចិត្តច្រេីនជាងគេបំផុតក្នុងចំណោមគម្ពីរទាំង៣នៃព្រះត្រៃបីដក គឺអប់រំសភាវៈរបស់ចិត្ត ហេីយនិងលក្ខណរបស់ចិត្ត។ ចិត្តបញ្ជាមនុស្សឲ្យធ្វេីអ្វីគ្រប់បែបយា៉ង។ វាទទួលអរម្មណ៍តាមទ្វារអារម្មណ៍ទាំង១២ ហៅ អាយតនមានខាងក្រៅ៦ហេិយនិងខាងក្នុង៦ មាន៖

ភ្នែកត្រចៀកច្រមុះអណ្តាតកាយមនោ ហៅថាអាយតនៈ ខាងក្នុង ( ហៅឲ្យពេញថា ចក្ខ្វាយតនៈសោតាយតនៈឃានាយតនៈជិវ្ហាយតនៈកាយាយតនៈមនាយតនៈ ) រូបសំឡេងក្លិនរសផោដ្ឋព្វៈសភាវធម៌ ហៅថាអាយតនៈខាងក្រៅហៅឲ្យពេញថា រូបាយតនៈសទ្ទាយតនៈ , គន្ធាយតនៈរសាយតនៈ ផោដ្ឋញ្វយតនៈធម្មាយតនៈ) អារយតនៈទាំង១២នេះគឺជាភូមិលំនៅនៃទុក្ខរបស់មនុស្ស។


តេីអ្វីធ្វេីឲ្យមនុស្សនៅមិនស្ងៀម


ចិត្តរបស់មនុស្សជាអ្នកទទួលអារម្មណ៍ទាំងអស់ ដែលចូលតាម ទ្វារអារម្មណ៍ ទាំង១២នេះវាបញ្ជា មនុស្សមិនឲ្យនៅស្ងៀម វាធ្វេីឲ្យមនុស្សមិនបានសុខ វាធ្វេីឲ្យមនុស្សរស់ដោយអន្ទះអន្ទែង តក់ក្រអល់រហូតដល់ថ្ងៃស្លាប់។ វេទនាខន្ធធ្វេីឲ្យមនុស្សនៅមិនស្ងៀម ពីព្រោះវាជាអ្នកដឹងអារម្មណ៍។ យេីងអង្គុយមិនឈប់ក៏ស្លាប់ដេីរមិនឈប់ក៏ស្លប់ដេកមិនឈប់ក៏ស្លាប់ឈរមិនឈប់ក៏ស្លាប់យេីងត្រូវផ្លាស់ប្តូរមិនឈប់ដេីម្បីរស់។ យេីង អង្គុយលេីក្ដារ ថាវារឹងអង្គុយមិនស្រួល ទៅរកកៅអីពូកមកដាក់អង្គុយអង្គុយក្នុងបន្ទប់នេះថាក្តៅ ទៅរក ម៉ាសីុនត្រជាក់មកដាក់។ អង្គុយយូរៗ ចង់ដេីរដេីរយូរៗ ថាមិនស្រួល ចង់ជិះឡាន។ តេីអ្វីទៅធ្វេីឲ្យយេីង ដឹងថាសុខឬទុក្ខ សោមនស្សឬទោមនស្ស  ឧបេក្ខា។ វេទនា (ខន្ធធ្វេីឲ្យយេីងដឹងវេទនាខន្ធធ្វេីឲ្យយេីងផ្លាស់ប្តូរមិនឈប់  អារម្មណ៍ធ្វេីឲ្យយេីងផ្លាស់ប្តូរមិនឈប់។


វាមិនខុសពីការផ្លាស់ប្តូរសង្គមនោះដែរយេីងនៅក្នុងរបបសក្តិភូមិ ថាមិនស្មេីភាពគ្នា ចង់ដូរទៅ របបសង្គមនិយមថារដ្ឋជាអ្នកជួយទាំងអស់បានរបបសង្គមនិយមហេីយ ចង់ដូរទៅរបបសាធារណៈរដ្ឋថាមានសេរីភាព បានរបបសាធារណៈរដ្ឋហេីយថាពុករលួយ ចង់ដូរទៅរបបកុម្មុយនិស្តថាគ្មានអ្នកមានគ្មានអ្នកក្រ បានរបបកុម្មុយនិស្តហេីយថាកាប់សម្លាប់ជ្រុលពេក ចង់ដូរត្រឡប់មករបបជារាជានិយមវិញ ប៉ុន្តែមនុស្សផ្លាស់ប្តូរដោយអវិជ្ជា។ បេីយេីងយក របបទាំងនោះមកថ្លឹងគ្នា វាមានទម្ងន់ស្មេីគ្នា វាគ្រាន់ជាពាក្យដែលមនុស្ស សន្មតប៉ុណ្ណោះ។


ហេតុអ្វីបានជាយេីងមិនដូរក្នុងឥរិយាបថនិមួយៗ របស់យេីងបេីយេីងមិនដូរឥរិយាបថរបស់ យេីងទេអង្គុយឈរដេីរដេក នៅកន្លែងណាក៏យេីងនៅតែមានទុក្ខដដែល។


បេីយេីងម្នាក់ៗ មិនដូរចរិតយេីងទេ ផ្លាស់ពីរបបណាទៅរបបណា ក៏វានឹងនៅតែដដែល។ 

ការគិតមានកម្លាំងយា៉ងមហិមា វាធ្វេីឲ្យខ្ញុំគិតដេីម្បីសរសេរអ្វីមួយដល់អ្នកអាន ហេីយពេលគេអានរួចហេីយធ្វេីឲ្យគេចេះគិត។

Comments

Popular posts from this blog

សេចក្តីថ្លៃថ្នូររបស់មនុស្ស!

សេចក្តីថ្លៃថ្នូររបស់មនុស្ស ! ថ្លៃថ្នូរ   ប្រែថា   មាន តម្លៃ គួរ លើក សរសើរ   គួរ រាប់ អាន។   សេចក្តិថ្លៃថ្នូរ   មិនមែនមកពីមាន   ទ្រព្យសម្បត្តិច្រេីន   ឬ   បុណ្យស័ក្តិខ្ពស់   ឬមានអំណាចច្រេីន   ប៉ុន្តែមកពីការមានគុណធម៌ គឺមាន សីល៥ និងព្រហ្មវិហារធម៌៤ ជាមូលដ្ឋាន។   ព្រហ្មវិហារធម៌៤   ជាធម៌កំពូល ជាធម៌របស់ព្រហ្ម   ឬ ជាធម៌ខ្ពស់បំផុតសម្រាប់មនុស្សលោកប្រតិបត្តិមានៈ   ទី១ -  មេត្តា   ការមានសេចក្តីស្រឡាញ់ , ការមានការរាប់អាន , ការមានមេត្រីភាព ;  ទី២ -  ករុណា   ការមាន សេចក្ដី អាណិតអាសូរ ដល់អ្នកដទៃ , ការមានខន្តីដល់អ្នកដទៃ ;  ៣ -  មុទិតា   ការមានចិត្តរីករាយចំពោះសេចក្ដីសុខរបស់អ្នកដទៃ ;  ៤ -  ឧបេក្ខា   ការតាំងចិត្តជាកណ្ដាល , សេចក្ដីព្រងើយកន្តើយ ,  ការមានសេចក្ដី ស្មោះ ស្មើមិនលម្អៀងដល់អ្នកដទៃ។   ធម៌នេះមិនមែនគ្រាន់តែជាការអប់រំដែលសរសេរនៅលេីក្រដាសឲ្យយេីងអានឲ្យដឹងប៉ុណ្ណោះទេ   ប៉ុន្តែជាធម៌សម្រាប់មនុស្សដែលស្វែងរកសេចក្តីសុខដេីម្បីប្រតិបត្តិផងដែរ។ មនុស្សថ្លៃថ្នូរនឹ...

លោភមូលចិត្ត៨ដួង / ទោសមូលចិត្ត២ដួង / មោហមូលចិត្ត២ដួង

លោភមូលចិត្ត៨ដួង / ទោសមូលចិត្ត២ដួង / មោហមូលចិត្ត២ដួង លោភមូលចិត្ត៨ដួង៖ ១- លោភមូលចិត្ត៨ដួង សោមនស្សសហគតំ ទិដ្ឋិគតសម្បយុត្តំ អសង្ខារិកំ  លោភចិត្តប្រកបដោយសោមនស្សវេទនា និងព្រមដោយទិដ្ឋិ២ប្រការគឺ ឧច្ឆេទទិដ្ឋិ សេចក្តីឃើញ ថា សត្វមានខ្លួននៅក្នុងខ្លួនគឺស្លាប់ហើយសួន្យទៅ មិនកើតទៀត១ សស្សតទិដ្ឋិ សេចក្តីឃើញថា សត្វលោកទៀង គឺសត្វស្លាប់ហើយកើតទៀត ធ្លាប់កើតយ៉ាងណាក៏មក កើតជាយ៉ាងនោះទៀត១ មិនប្រកបដោយសង្ខារ គឺមិនមានបុគ្គលមកដឹកនាំ (ក្លៀវក្លាដោយធម្មតាខ្លួនឯង)។ សោមនស្សសហគតំ ទិដ្ឋិគតសម្បយុត្តំ សសង្ខារិកំ  លោភចិត្តប្រកបដោយសោមនស្សវេទនា​ និងព្រមដោយទិដ្ឋិទាំង២ប្រការដូចគ្នា ប្រកបដោយ សង្ខារ គឺមានបុគ្គលមកដឹកនាំ(មិនក្លៀវក្លាដោយធម្មតាខ្លួនឯង)។ សោមនស្សសហគតំ ទិដ្ឋិគតវិប្បយុត្តំ អសង្ខារិកំ  លោភចិត្តប្រកបដោយសោមនស្សវេទនា តែប្រាសចាកទិដ្ឋិទាំង២ប្រការ មិនប្រកបដោយសង្ខារ គឺមិនមានបុគ្គលមកដឹកនាំ (ក្លៀវក្លាដោយទំនើងខ្លួនឯង)។ សោមនស្សសហគតំ ទិដ្ឋិគតវិប្បយុត្តំ សសង្ខារិកំ  លោភចិត្តប្រកបដោយសោមនស្សវេទនា តែប្រាសចាកទិដ្ឋិទាំង២ប្រការដូចគ្នា ប្រកបដោយសង្ខារ គឺមានបុគ្គលមកដឹ...

មារ៥យា៉ង!

ព្រះនាម ភគវា ! ------------------- ព្រះនាមទី១០របស់ព្រះអង្គគឺ « ភគវា » ភគវា ទ្រង់ព្រះនាមថា ភគវា ព្រោះព្រះអង្គមាន ដំណើរល្អទៅកាន់ត្រៃភព ខ្ជាក់ចោលហើយ គឺ ថា ព្រះអង្គមិនត្រឡប់កើតទៀតឡើយ៚ ព្រះអង្គឈ្នះមារទាំង ៥ យ៉ាងគឺ៖ ១- ខន្ធមារ ២- កិលេសមារ ៣- អភិសង្ខារមារ ៤- មច្ចុមារ ៥- ទេវបុត្តមារ។ ខន្ធមារ មាន ៥ យ៉ាងគឺ៖ ១- រូបក្ខន្ធ ២- វេទនាខន្ធ ៣- សញ្ញាខន្ធ ៤- សង្ខារក្ខន្ធ ៥- វិញ្ញាណក្ខន្ធ កិលេសមារមាន ១០ យ៉ាងគឺ៖ ១- លោភៈ ២- ទោសៈ ៣- មោហៈ ៤- មានៈ ៥- ទិដ្ឋិៈ  សេចក្ដី ​ ប្រកាន់ ​តាម​ការ​យល់​ឃើញ ៦- វិចិកិច្ឆាៈ សេចក្តី សង្ស័យ ៧- ថីនមិទ្ធៈ  ដំណើរ ​ច្រអូស​និ​ងងុយ​ដេក ៨- អហិរិកៈ  ឥត ​ អៀន ​ ខ្មាស   ៩- អនោត្តប្បៈ   មិនតក់ស្លុត ខ្លាចក្នុងបាប ១០- ឧទ្ធច្ចៈ   រវើរវាយក្នុងអារម្មណ៍  អភិសង្ខារមាន ២ យ៉ាងគឺ៖ ១- បុញ្ញាភិសង្ខារ (បុណ្យ) ២- អបុញ្ញាភិសង្ខារ (បាប) មច្ចុមារ សម្លាប់មនុស្សសត្វឲ្យវិលវល់ក្នុងវដ្តៈ ៣ យ៉ាងគឺ៖ ១- កិលេសវដ្ដៈ ២- កម្មវដ្ដៈ ៣- វិបាកវដ្ដៈ។ ទេវបុត្តមារ បានដល់ស្ដេចមារាធិរាជចងនូវសត្វ ដោយខ្សែមាន ៣ យ៉ាងគឺ៖ ១- រាគៈ ២- ...