Skip to main content

តេីបញ្ញាកេីតមកពីណា?



១-នៅក្នុងប្រធានបទនេះ ខ្ខុំបាទនឹងខំព្យាយាយអធិបាយឲ្យបានលំអិត អំពីបញ្ញាផ្អែកទៅលេី ការរប់រំក្នុងព្រះអ ភិធម្ម។

២-តេីមនុស្សមានបញ្ញាមកពីណា? ខ្ញំុជឿថាបងប្អូនខ្មែរយេីងទាំងអស់ច្បាស់ជាមានចម្លេីយផ្សេងៗ គ្នាយោង តាមការយល់ដឹងរបស់យេីងម្នាក់ៗ។  អ្នកខ្លះថាបញ្ញាកេីតមកពីការបានសិក្សាខ្ពស់; អ្នកខ្លះថាបញ្ញាកេីតមកពីការបានអានសៀវភៅច្រេីន; អ្នកខ្លះថាបញ្ញាកេីតមកពីបានស្តាប់ច្រេីន; អ្នកខ្លះទៀតថាបញ្ញាកេីតមកពីឃេីញគេធ្វេី។ល។

៣-ទាំងនេះមិនមែនហៅថាបញ្ញាទេ វាគ្រាន់តែជាសញ្ញាប៉ុណ្ណោះ ពីព្រោះវាគ្រាន់តែជាការមេីលឃេីញ តាមភ្នែកសាច់ដែលភាសាបាលីហៅ(មំសៈចក្សុឬចក្ខុ); ការឮសូរសម្លេងតាមត្រចៀកសាច់ (មំសៈ សោតៈ);  ការដឹងរសជាតិតាមអណ្តាតសាច់ (មំសៈ ជិវ្ហា) និងការដឹងក្លិនតាមច្រមុះសាច់ (មំសៈ ឃានះ។ សូម្បីតែការស្តាប់លោកសង្ឈទេសនាព្រះអភិធម្មនោះ ក៏មិនអាចចាត់ថាមានបញ្ញាដែរ ព្រោះវាគ្រាន់តែជាសញ្ញានៃការឮសម្លេងរបស់លោកសង្ឃទេសនា ដែលហូរចូលតាមត្រចៀកសាច់ប៉ុណ្ណោះ។

៤-យេីងអាចហៅថា ការបានរៀនខ្ពស់ឬមានសញ្ញាប័ត្រខ្ពស់, ការបានអានសៀវភៅច្រេីន, ការបាន ស្តាប់ច្រេីន, និងការរៀនធ្វេីតាមគេនោះជាការដឹងសញ្ញាឬលោកិយបញ្ញា (មិនមែន ជាលោកុត្តរបញ្ញា) ពីព្រោះវាជាសភាវៈរបស់កេលេស ហេីយចំនេះវិជ្ជាឬការដឹងសញ្ញាឬលោកិយបញ្ញានេះមិនមែនជាគ្រឿងរលត់។

៥-សភាវៈនៃកេលេស៖ ការចង់បានហួស (លោភៈ), និងអវិជ្ជា (មោហៈ), កំហឹង (ទោសៈ)។

៦-មនុស្សដែលមានលោកិយបញ្ញា ជាមនុស្សដែលមានអកុសលចិត្តជាបច្្ច័យ ចូលចិត្តស្វែងរក ទ្រព្យសម្បត្តិដោយតក់ក្រហល់ឬអន្ទះអន្ទែង, ចូលចិត្តរកសីុប្រណាំងប្រជែងនិងអ្នកដទៃ, ចូល ចិត្តប្រេីការឆ្លាតឬការឈ្លះវៃដេីម្បីឲ្យបានប្រៀបលេីអ្នដ៏ទៃ ប្រាសចាកពីការព្យាយាម ដោយខ្លួនឯង។

 លក្ខណៈនៃកាការលោភលន់

៧-ការប្រកបមុខរបឬការរកសីុចិញ្ចឹមជីវិតដោយការលោភលន់នោះមានលក្ខណៈច្រេីនយា៉ងណាស់ ហេីយទាំង អស់នោះគឺជាអកុសលធម៌។ ការប្រណាំងប្រជែងរវាងនមុស្សនិងមនុស្ស ដេីម្បីផលប្រយោជន៍, ការប្រេីការ ឆ្លាតឬការឈ្លះវៃបង្កេីតកលល្បិចផ្សេងៗដេីម្បីឲ្យមានប្រៀបលេីអ្នកដទៃ, ការប្រីហិង្សាដេីម្បីរឹបអូសទ្រព្យ សម្បត្តិអ្នកដទៃ, ការកាប់សម្លាប់ដណ្ដេីមគា្នសីុ, ការមេីលងាយឬព្យាបាទអ្នកដទៃដេីម្បីឲ្យគេមាន
ការឈឺចាប់, ការកាប់សម្លាប់ដណ្ដេីមយកអំណាចគ្នា, ការកាប់រុករានព្រៃឈេីមិនឲ្យសត្វរស់នៅ ។ល។

      លក្ខណៈនៃការ មានះ

៨-មនុស្សមានះ ជាមនុស្សប្រកាន់ ចចេស អគតិ មានមិច្ឆាទិដ្ឋិ ចូលចិត្តមេីលងាយអ្នកដទៃ។ មនុស្សប្រភេទនេះចូលចិត្តធ្វេីការប្រៀបធៀបដូចជា៖ អញមានឋានះខ្ពស់ ឯងមានឋានះទាប, អញមាន ឯងក្រ, អញឆ្លាតឯងល្ងង់, អញស្អាត ឯងអាក្រក់, កូនអញឆ្្លាត អូនឯងល្លង់ជាដេីម។ល។ ទាំងនេះគឺជាអី្វៗ ដែលមនុស្សបានទទួលមកពីការអប់រំក្នុងផ្លូវលោក ហេីយវាមិនគ្រាន់ តែក្លាយទៅជាការយល់ឃេីញទេ វាថែមទាំងក្លាយទៅជាចរិករបស់មនុស្សភាគច្រេីនទៀតផង។

៩-សេចក្ដីសុខដែលកេីតឡេីងពីលោកិយបញ្ញានោះគឺជាសេចក្តីសុខដែលកេីតមកពីសម្ភារៈនិយម,  ជាសេចក្ដី សុខ ដែលកេីតមកពីលោភះ(ការចង់បានហួសប្រមាណ) មោហះ(អវិជ្ជា ឬមិន ដឹងធម៌) និិងទោសះ (កំហឹង» នាំទៅរកហិង្សា), ជាសេចក្តីសុខដែលកេីតពីកេលេស ហេីយសេចក្តីសុខដែលកេីតពីកេលេសនោះឯង គឺជាសេចសុខដែលមកពីការតាក់តែង។

១០-ឧទារហរណ៍ដូចជារបស់មិនស្អាត យេីងធ្វេីវាឲ្យស្អាត, ម្ហូបមិនឆ្ងាញ់យេីងធ្វេីវាឲ្យឆ្ងាញ់, សម្លេងមិនពីរោះយេីង រកសម្លេងដែលពីរោះ, មុខមាត់មិនស្អាត យេីងទៅវះកាត់ធ្វេីវាឲ្យស្អាត, របស់ចាស់យេីងមិនចូលចិត្ត យេីងទៅរករបស់ថ្មី  ហេីយគឹតថារបស់ទាំងនោះនឹងនៅដដែល មិនចេះប្រែប្រួល។ នៅពេលណារបស់នោះប្រែប្រួល មនុស្សយេីងនាំគ្នាកេីតទុក្ខម្ដងទៀត ហេីយ ក៏នាំគ្នាស្វែងរកសេចក្ដីសុខមិនចេះចប់ វិលវល់រហូតដល់ស្លាប់ នៅតែមិនជួបសេចក្តីសុខ ពីព្រោះសេចក្ដីសុខពិតប្រាកដនោះមិនមែននៅខាងក្រៅដែលមនុស្សអាចមេី  ឃេីញ សេចក្តី សុខពិតប្រាកដគឺនៅខាងក្នុង។

១១-ការប្រកបមុខរបររកសីុចិញ្ចឹមជីវិតដោយការលោភលន់នឹងធ្វេីឲ្យអ្នកដទៃឈឺចាប់ េហីយក៏អាចធ្វេីឲ្យខ្លួនឯង
ឈឺចាប់ផងដែរ។  លោកិយបញ្ញាគ្រាន់តែជាជំនួយឬឧបករណ៍មួយសម្រាប់មនុស្សក្នុង ការរស់នៅឲ្យបាន
ងាយស្រួល ប៉ុន្តែវាក៏អាចនឹងផ្តល់នូវទុក្ខទោសដល់មនុស្សផងដែរ បេីសិនជាមនុស្សប្រកបមុខរបរចិញ្ចឹមជីវិត ដោយពំុបានចាក់គ្រឹះគុណធម៌ នៅក្នុងខ្លួនឲ្យបានរឹងមាំទុកជាមុនសិន។

តេីមនុស្សមានបញ្ញាមកពីណា?

១២-បញ្ញាគឺការដឹងច្បាស់នូវ អរិយះសច្ចធម៌ទាំង៤មាន ទុក្ខសច្ច (ទុក្ខមានពិត), សមុទយសច្ច (ដេីមហេតុនៃទុក្ខមានពិិត), និរោធសច្ច (ការរលត់ទុក្ខមានពិត), មគ្គសច្ច (ផ្លូវឆ្ពោះទៅរកការ  រលត់ទុក្ខមានពិត)។ បញ្ញាគឺការឃេីញច្បាស់ថាធម្មជាតិ(ធម៌)ទាំងអស់មិនទៀង គឺ អនិច្ចំ ទុក្ខំ និង អនត្តា ប៉ុណ្ណោះ។

១៣-បញ្ញាកេីតឡេីងក្នុងការប្រតិបត្តិអរិយមគ្គទាំង៨(អរិយអដ្ឋង្គិកមគ្គ៨)
គឺ៖ ការប្រតិបត្តិនូវសេចក្តីយល់ឃេីញត្រូវ (សម្មាទិដ្ឋិ), ការប្រ តិបត្តិនូវការត្រិះរិះត្រូវ (សម្មាសង្កប្ប), ការប្រតិបត្តិនូវការប្រេីពាក្យសម្ដីត្រូវ (សម្មាវាចា), ការប្រតិបត្តិនូវការធ្វេីការងារត្រូវ (សម្មាកម្មន្តះ), ការប្រតិបត្តិនូវការរកសីុចិញ្ចឹម ជីវិតត្រូវ (សម្មាអាជីវះ), ការប្រតិបត្តិនូវសេចក្តីព្យាយាមត្រូវ (សម្មាវាយាមះ), ការប្រតិបត្តិនូវ សេចក្ដីនឹករលឹកត្រូវ (សម្មាសតិ), ការប្រតិបត្តិនូវការចម្រេីនស មាធិត្រូវ (សម្មាសមាធិ)។

១៤-បញ្ញាកេីតឡេីងក្នុងខណះដែលដឹងច្បាស់នូវការជ្រៀតជ្រែករបស់អារម្មណ៍ មិនថាអារម្មណ៍ល្អឬក្រក់ហេីយ
លះចោលនូវអារម្មណ៍ទាំងនោះថាវាគ្រាន់តែជា ភាពមិនទៀង (អនិច្ចំ),  សេចក្តីទុក្ខ(ទុក្ខំ),  ភាពមិនមែនឬឥតខ្លួនប្រាណ(អនត្តា)ប៉ុណ្ណោះ; ថាវាគ្រាន់តែជាគំនរទុក្ខ មួយគំនរឬខន្ធ៥ មានរូបក្ខន្ធ, វេទនាខន្ធ, សញ្ញាខន្ធ, សង្ខារក្ខន្ធ, វិញ្ញាណក្ខន្ធ ជាធម្មជាតិឬ របស់ដែលមិនទៀងប៉ុណ្ណោះ; បញ្ញាគឺការចេះរលត់ទុក្ខខ្លួនឯង ហេីយជួយអ្នកដទៃឲ្យចេះរលត់ទុក្ខរបស់គេ ផងដែរ; បញ្ញានោះកេីតឡេីងមកពីការបដិបត្តិវិបស្សនាតែប៉ុណ្ណោះ។

លក្ខណៈរបស់មនុស្សដែលមានបញ្ញា

១៥-បុគ្គលដែលមានបញ្ញាគឺជាបុគ្គលដែលលះចោលអស់នូវអត្តា គឺភាពដែលមានខ្លួនប្របាណ, មានអញឬមានឯង; ហេីយកាន់ ភ្ជាប់ នូវអនត្តា គឺភាពដែលឥតខ្លួនប្រាណ ឥតមានអញ ឥតមានឯង; ជាបុគ្គលដែលមានគុណធម៌ខ្ពស់ ឃេីញសេចសុខរបស់ខ្លួន ជាសេចក្តីសុខរបស់អ្នកដទៃ ហេីយឃេីញទុក្ខរបស់អ្នកដទៃជាទុក្ខរបស់ខ្លួនដែរ; ជាបុគ្គលដែលចេះពន្លត់ទុក្ខរបស់ខ្លួន ហេីយជួយអ្នកដទៃឲ្យចេះពន្លត់ទុក្ខរបស់គេដែរ។ បុគ្គលដែលមានបញ្ញាទៅរស់នៅទីណា នាំសេចក្តីសុខទៅទីនោះ។

Khmer Dictionary: បញ្ញា

Chuon Nath's Khmer-Khmer Dictionary
  1. បញ្ញា  ( ន. ) [ប៉័ញ-ញ៉ា]   បា.សំ. ) 
    (ប្រជ្ញា) សេចក្ដី ដឹង ទួទៅ; សេចក្ដី ដឹង កើត អំពី ការ រៀន, ស្ដាប់, គិត, សួរ; ការ ដឹង ច្បាស់ នូវ សេចក្ដី ពិត : មាន បញ្ញា, ឥត បញ្ញា ។ 
  2. បញ្ញានេះហៅថាលោកិយៈបញ្ញា គឺការដឹងវត្ថុនៅក្នុងលោក

Comments

Popular posts from this blog

សេចក្តីថ្លៃថ្នូររបស់មនុស្ស!

សេចក្តីថ្លៃថ្នូររបស់មនុស្ស ! ថ្លៃថ្នូរ   ប្រែថា   មាន តម្លៃ គួរ លើក សរសើរ   គួរ រាប់ អាន។   សេចក្តិថ្លៃថ្នូរ   មិនមែនមកពីមាន   ទ្រព្យសម្បត្តិច្រេីន   ឬ   បុណ្យស័ក្តិខ្ពស់   ឬមានអំណាចច្រេីន   ប៉ុន្តែមកពីការមានគុណធម៌ គឺមាន សីល៥ និងព្រហ្មវិហារធម៌៤ ជាមូលដ្ឋាន។   ព្រហ្មវិហារធម៌៤   ជាធម៌កំពូល ជាធម៌របស់ព្រហ្ម   ឬ ជាធម៌ខ្ពស់បំផុតសម្រាប់មនុស្សលោកប្រតិបត្តិមានៈ   ទី១ -  មេត្តា   ការមានសេចក្តីស្រឡាញ់ , ការមានការរាប់អាន , ការមានមេត្រីភាព ;  ទី២ -  ករុណា   ការមាន សេចក្ដី អាណិតអាសូរ ដល់អ្នកដទៃ , ការមានខន្តីដល់អ្នកដទៃ ;  ៣ -  មុទិតា   ការមានចិត្តរីករាយចំពោះសេចក្ដីសុខរបស់អ្នកដទៃ ;  ៤ -  ឧបេក្ខា   ការតាំងចិត្តជាកណ្ដាល , សេចក្ដីព្រងើយកន្តើយ ,  ការមានសេចក្ដី ស្មោះ ស្មើមិនលម្អៀងដល់អ្នកដទៃ។   ធម៌នេះមិនមែនគ្រាន់តែជាការអប់រំដែលសរសេរនៅលេីក្រដាសឲ្យយេីងអានឲ្យដឹងប៉ុណ្ណោះទេ   ប៉ុន្តែជាធម៌សម្រាប់មនុស្សដែលស្វែងរកសេចក្តីសុខដេីម្បីប្រតិបត្តិផងដែរ។ មនុស្សថ្លៃថ្នូរនឹ...

លោភមូលចិត្ត៨ដួង / ទោសមូលចិត្ត២ដួង / មោហមូលចិត្ត២ដួង

លោភមូលចិត្ត៨ដួង / ទោសមូលចិត្ត២ដួង / មោហមូលចិត្ត២ដួង លោភមូលចិត្ត៨ដួង៖ ១- លោភមូលចិត្ត៨ដួង សោមនស្សសហគតំ ទិដ្ឋិគតសម្បយុត្តំ អសង្ខារិកំ  លោភចិត្តប្រកបដោយសោមនស្សវេទនា និងព្រមដោយទិដ្ឋិ២ប្រការគឺ ឧច្ឆេទទិដ្ឋិ សេចក្តីឃើញ ថា សត្វមានខ្លួននៅក្នុងខ្លួនគឺស្លាប់ហើយសួន្យទៅ មិនកើតទៀត១ សស្សតទិដ្ឋិ សេចក្តីឃើញថា សត្វលោកទៀង គឺសត្វស្លាប់ហើយកើតទៀត ធ្លាប់កើតយ៉ាងណាក៏មក កើតជាយ៉ាងនោះទៀត១ មិនប្រកបដោយសង្ខារ គឺមិនមានបុគ្គលមកដឹកនាំ (ក្លៀវក្លាដោយធម្មតាខ្លួនឯង)។ សោមនស្សសហគតំ ទិដ្ឋិគតសម្បយុត្តំ សសង្ខារិកំ  លោភចិត្តប្រកបដោយសោមនស្សវេទនា​ និងព្រមដោយទិដ្ឋិទាំង២ប្រការដូចគ្នា ប្រកបដោយ សង្ខារ គឺមានបុគ្គលមកដឹកនាំ(មិនក្លៀវក្លាដោយធម្មតាខ្លួនឯង)។ សោមនស្សសហគតំ ទិដ្ឋិគតវិប្បយុត្តំ អសង្ខារិកំ  លោភចិត្តប្រកបដោយសោមនស្សវេទនា តែប្រាសចាកទិដ្ឋិទាំង២ប្រការ មិនប្រកបដោយសង្ខារ គឺមិនមានបុគ្គលមកដឹកនាំ (ក្លៀវក្លាដោយទំនើងខ្លួនឯង)។ សោមនស្សសហគតំ ទិដ្ឋិគតវិប្បយុត្តំ សសង្ខារិកំ  លោភចិត្តប្រកបដោយសោមនស្សវេទនា តែប្រាសចាកទិដ្ឋិទាំង២ប្រការដូចគ្នា ប្រកបដោយសង្ខារ គឺមានបុគ្គលមកដឹ...

មារ៥យា៉ង!

ព្រះនាម ភគវា ! ------------------- ព្រះនាមទី១០របស់ព្រះអង្គគឺ « ភគវា » ភគវា ទ្រង់ព្រះនាមថា ភគវា ព្រោះព្រះអង្គមាន ដំណើរល្អទៅកាន់ត្រៃភព ខ្ជាក់ចោលហើយ គឺ ថា ព្រះអង្គមិនត្រឡប់កើតទៀតឡើយ៚ ព្រះអង្គឈ្នះមារទាំង ៥ យ៉ាងគឺ៖ ១- ខន្ធមារ ២- កិលេសមារ ៣- អភិសង្ខារមារ ៤- មច្ចុមារ ៥- ទេវបុត្តមារ។ ខន្ធមារ មាន ៥ យ៉ាងគឺ៖ ១- រូបក្ខន្ធ ២- វេទនាខន្ធ ៣- សញ្ញាខន្ធ ៤- សង្ខារក្ខន្ធ ៥- វិញ្ញាណក្ខន្ធ កិលេសមារមាន ១០ យ៉ាងគឺ៖ ១- លោភៈ ២- ទោសៈ ៣- មោហៈ ៤- មានៈ ៥- ទិដ្ឋិៈ  សេចក្ដី ​ ប្រកាន់ ​តាម​ការ​យល់​ឃើញ ៦- វិចិកិច្ឆាៈ សេចក្តី សង្ស័យ ៧- ថីនមិទ្ធៈ  ដំណើរ ​ច្រអូស​និ​ងងុយ​ដេក ៨- អហិរិកៈ  ឥត ​ អៀន ​ ខ្មាស   ៩- អនោត្តប្បៈ   មិនតក់ស្លុត ខ្លាចក្នុងបាប ១០- ឧទ្ធច្ចៈ   រវើរវាយក្នុងអារម្មណ៍  អភិសង្ខារមាន ២ យ៉ាងគឺ៖ ១- បុញ្ញាភិសង្ខារ (បុណ្យ) ២- អបុញ្ញាភិសង្ខារ (បាប) មច្ចុមារ សម្លាប់មនុស្សសត្វឲ្យវិលវល់ក្នុងវដ្តៈ ៣ យ៉ាងគឺ៖ ១- កិលេសវដ្ដៈ ២- កម្មវដ្ដៈ ៣- វិបាកវដ្ដៈ។ ទេវបុត្តមារ បានដល់ស្ដេចមារាធិរាជចងនូវសត្វ ដោយខ្សែមាន ៣ យ៉ាងគឺ៖ ១- រាគៈ ២- ...