Skip to main content

ខ្ញំុនឹងនិយាយអំពីបញ្ញា ខ្ញំុនឹងអប់រំបញ្ញា

Bouawat Sithi

អ្នកខ្លះគិតថាមានបញ្ញាមកពីបានសិក្សាខ្ពស់; អ្នកខ្លះថាមានបញ្ញាមក ពីបាន អានសៀវភៅច្រេីន; អ្នកខ្លះថាមានបញ្ញាមកពីបានស្តាប់ច្រេីន; អ្នកខ្លះទៀតថាមានបញ្ញា មកពីឃេីញគេធ្វេី៊។ 
ទាំងនេះមិនមែនហៅថាបញ្ញាទេ វាគ្រាន់តែជាសញ្ញាប៉ុណ្ណោះ ព្រោះវាគ្រាន់តែជាការឃេីញតាម ភ្នែកសាច់ដែលភាសាបាលីហៅ(មំសៈចក្សុ ឬចក្ខុ); ការឮសូរសម្លេងតាមត្រចៀក សាច់(មំសៈ សោតា); ការដឹងរសជាតិតាមអណ្តាតសាច់ (មំសៈ ជីវ្ហា); ការដឹងក្លិនតាមច្រមុះសាច់ (មំសៈ ឃានា) ។ សូម្បីតែការ ស្តាប់ លោកសង្ឈទេសនាព្រះអភិធម្មនោះ ក៏មិនអាចចាត់ថាមាន បញ្ញាដែរ ព្រោះវាគ្រាន់តែជាសញ្ញា នៃការឮសម្លេងរបស់លោកសង្ឃទេសនាដែលហូរចូលតាម ត្រចៀកសាច់ប៉ុណ្ណោះ។
យេីងអាចហៅថា ការបានរៀនខ្ពស់ឬមានសញ្ញាប័ត្រខ្ពស់, ការបានអានសៀវភៅច្រេីន, ការបាន ស្តាប់ច្រេីន, និងការរៀនធ្វេីតាមគេនោះជាលោកិយបញ្ញា (មិនមែន ជាលោកុត្តរបញ្ញា) ព្រោះវា មិនអាចជួយចម្លងមនុស្សឲ្យផុតពីទុក្ខបាន។ មានតែលោកុត្តរបញ្ញាទេដែលអាចជួយចម្លង មនុស្សឲ្យផុតពីទុក្ខនោះ។ 
ការអប់រំព្រះពុទ្ធសាសនាក្នុងប្រទេសខ្មែរតាំងពីដេីមមក សង្កត់ធ្ងន់ខាងបរិយត្តិឬទ្រឹស្តីគឺ(ការសិក្សាព្រះត្រៃបីដក) ព្រះសង្ឃខ្មែរយេីងនាំគ្នាទន្ទេញចាំនៅក្នុងចិត្ត សម្រាប់ទេសនាអប់រំពុទ្ធបរិស័ទ តែយេីងខ្វះ ការបដិបត្តិ ឬ ការអប់រំចិត្ត តាមវិធី ប្រតិបត្តិសមាធិនិងវិបស្សនា។ 
ការយល់ដឹងឬចំណេះដែលមានពីការអានសៀវភៅ ឬស្ដាប់គេនិយាយធ្វេីឲ្យ យេីងមេីលវត្ថុអ្វីមួយឃេីញតែ ជ្រុងមួយ ប៉ុន្តែបញ្ញាដែលកេីតឡេីងពីការប្រតិបត្តិធ្វេីឲ្យយេីងមេីលឃេីញវត្ថុធ្លុះបានគ្រប់់ជ្រុងទាំងអស់។ តេីអ្វីទៅហៅថាបញ្ញា តេីមនុស្សមានបញ្ញាមកពីណា? បញ្ញាគឺការដឹងច្បាស់នូវ អរិយះសច្ចធម៌ទាំង៤ ថាទុក្ខមានមែន (ទុក្ខសច្ច ), ដេីមហេតុនៃទុក្ខមានមែន (សមុទយសច្ច), ការរលត់ទុក្ខមានមែន (និរោធសច្ច ), ផ្លូវឆ្ពោះទៅរកការ រលត់ទុក្ខមានមែន (មគ្គសច្ច )។
បញ្ញាកេីតឡេីងក្នុងការប្រតិបត្តិអរិយះមគ្គទាំង៨គឺ៖ ការប្រតិបត្តិនូវសេចក្តីយល់ឃេីញត្រូវ (សម្មាទិដ្ឋិ), ការប្រតិបត្តិនូវការត្រិះរិះត្រូវ (សម្មាសង្កប្ប), ការប្រតិបត្តិនូវការប្រេីពាក្យសម្ដីត្រូវ (សម្មាវាចា), ការប្រតិបត្តិនូវការធ្វេីការងារត្រូវ (សម្មាទកម្មន្តះ), ការប្រតិបត្តិនូវការរកសីុចិញ្ចឹម ជីវិតត្រូវ (សម្មាអាជីវះ), ការប្រតិបត្តិនូវសេចក្តីព្យាយាមត្រូវ (សម្មាវាយាមះ), ការប្រតិបត្តិនូវ សេចក្ដីនឹករលឹកត្រូវ (សម្មាសតិ), ការប្រតិបត្តិនូវការចម្រេីនសមាធិត្រូវ (សម្មាសមាធិ)។ 
បញ្ញាកេីតឡេីងក្នុងខណះដែលដឹងច្បាស់នូវការជ្រៀតជ្រែករបស់អារម្មណ៍ មិនថាអារម្មណ៍ល្អ ឬក្រក់ ហេីយលះចោលនូវអារម្មណ៍ទាំងនោះថាវាគ្រាន់តែជា សេចក្តីទុក្ខ(ទុក្ខំ), ភាពមិនទៀង (អនិច្ចំ), ភាពមិនមែនឬឥតខ្លួនប្រាណ(អនត្តា) ប៉ុណ្ណោះ; ថាវាគ្រាន់តែជាគំនរទុក្ខ មួយគំនរ ឬខន្ធ៥ មាន រូបក្ខន្ធ, វេទនាខន្ធ, សញ្ញាខន្ធ, សង្ខារក្ខន្ធ, វិញ្ញាណក្ខន្ធ ជាធម្មជាតិឬ របស់ដែល មិនទៀងប៉ុណ្ណោះ; បញ្ញាគឺការចេះពន្លត់ទុក្ខខ្លួនឯង ហេីយជួយអ្នកដទៃឲ្យចេះពន្លត់ទុក្ខរបស់គេ ផងដែរ; បញ្ញានោះកេីតឡេីង មកពីការបដិបត្តិវិបស្សនាតែប៉ុណ្ណោះ។
លក្ខណៈរបស់មនុស្សដែលមានបញ្ញា
បុគលដែលមានបញ្ញាគឺជាបុគលដែលលះចោលអស់នូវអត្តា គឺភាពដែលមានខ្លួនប្របាណ អញ ឬឯង, កាន់ភ្ជាប់នូវអនត្តា ភាពដែលឥតខ្លួនប្រាណ; ជាបុគលដែលមានគុណធម៌ខ្ពស់ រស់នៅទីណា នាំសេចក្តី សុខមកទីនោះ, ឃេីញសេចសុខរបស់ខ្លួន ជាសេចក្តីសុខរបស់អ្នកដទៃ ហេីយឃេីញទុក្ខរបស់អ្នក ដទៃជាទុក្ខរបស់ ខ្លួនដែរ; មនុស្សដែលមានបញ្ញាជាបុគលដែលចេះពន្លត់ទុក្ខរបស់ខ្លួន ហេីយជួយអ្នកដទៃឲ្យចេះពន្លត់ទុក្ខរបស់គេដែរ។

Comments

Popular posts from this blog

សេចក្តីថ្លៃថ្នូររបស់មនុស្ស!

សេចក្តីថ្លៃថ្នូររបស់មនុស្ស ! ថ្លៃថ្នូរ   ប្រែថា   មាន តម្លៃ គួរ លើក សរសើរ   គួរ រាប់ អាន។   សេចក្តិថ្លៃថ្នូរ   មិនមែនមកពីមាន   ទ្រព្យសម្បត្តិច្រេីន   ឬ   បុណ្យស័ក្តិខ្ពស់   ឬមានអំណាចច្រេីន   ប៉ុន្តែមកពីការមានគុណធម៌ គឺមាន សីល៥ និងព្រហ្មវិហារធម៌៤ ជាមូលដ្ឋាន។   ព្រហ្មវិហារធម៌៤   ជាធម៌កំពូល ជាធម៌របស់ព្រហ្ម   ឬ ជាធម៌ខ្ពស់បំផុតសម្រាប់មនុស្សលោកប្រតិបត្តិមានៈ   ទី១ -  មេត្តា   ការមានសេចក្តីស្រឡាញ់ , ការមានការរាប់អាន , ការមានមេត្រីភាព ;  ទី២ -  ករុណា   ការមាន សេចក្ដី អាណិតអាសូរ ដល់អ្នកដទៃ , ការមានខន្តីដល់អ្នកដទៃ ;  ៣ -  មុទិតា   ការមានចិត្តរីករាយចំពោះសេចក្ដីសុខរបស់អ្នកដទៃ ;  ៤ -  ឧបេក្ខា   ការតាំងចិត្តជាកណ្ដាល , សេចក្ដីព្រងើយកន្តើយ ,  ការមានសេចក្ដី ស្មោះ ស្មើមិនលម្អៀងដល់អ្នកដទៃ។   ធម៌នេះមិនមែនគ្រាន់តែជាការអប់រំដែលសរសេរនៅលេីក្រដាសឲ្យយេីងអានឲ្យដឹងប៉ុណ្ណោះទេ   ប៉ុន្តែជាធម៌សម្រាប់មនុស្សដែលស្វែងរកសេចក្តីសុខដេីម្បីប្រតិបត្តិផងដែរ។ មនុស្សថ្លៃថ្នូរនឹ...

លោភមូលចិត្ត៨ដួង / ទោសមូលចិត្ត២ដួង / មោហមូលចិត្ត២ដួង

លោភមូលចិត្ត៨ដួង / ទោសមូលចិត្ត២ដួង / មោហមូលចិត្ត២ដួង លោភមូលចិត្ត៨ដួង៖ ១- លោភមូលចិត្ត៨ដួង សោមនស្សសហគតំ ទិដ្ឋិគតសម្បយុត្តំ អសង្ខារិកំ  លោភចិត្តប្រកបដោយសោមនស្សវេទនា និងព្រមដោយទិដ្ឋិ២ប្រការគឺ ឧច្ឆេទទិដ្ឋិ សេចក្តីឃើញ ថា សត្វមានខ្លួននៅក្នុងខ្លួនគឺស្លាប់ហើយសួន្យទៅ មិនកើតទៀត១ សស្សតទិដ្ឋិ សេចក្តីឃើញថា សត្វលោកទៀង គឺសត្វស្លាប់ហើយកើតទៀត ធ្លាប់កើតយ៉ាងណាក៏មក កើតជាយ៉ាងនោះទៀត១ មិនប្រកបដោយសង្ខារ គឺមិនមានបុគ្គលមកដឹកនាំ (ក្លៀវក្លាដោយធម្មតាខ្លួនឯង)។ សោមនស្សសហគតំ ទិដ្ឋិគតសម្បយុត្តំ សសង្ខារិកំ  លោភចិត្តប្រកបដោយសោមនស្សវេទនា​ និងព្រមដោយទិដ្ឋិទាំង២ប្រការដូចគ្នា ប្រកបដោយ សង្ខារ គឺមានបុគ្គលមកដឹកនាំ(មិនក្លៀវក្លាដោយធម្មតាខ្លួនឯង)។ សោមនស្សសហគតំ ទិដ្ឋិគតវិប្បយុត្តំ អសង្ខារិកំ  លោភចិត្តប្រកបដោយសោមនស្សវេទនា តែប្រាសចាកទិដ្ឋិទាំង២ប្រការ មិនប្រកបដោយសង្ខារ គឺមិនមានបុគ្គលមកដឹកនាំ (ក្លៀវក្លាដោយទំនើងខ្លួនឯង)។ សោមនស្សសហគតំ ទិដ្ឋិគតវិប្បយុត្តំ សសង្ខារិកំ  លោភចិត្តប្រកបដោយសោមនស្សវេទនា តែប្រាសចាកទិដ្ឋិទាំង២ប្រការដូចគ្នា ប្រកបដោយសង្ខារ គឺមានបុគ្គលមកដឹ...

មារ៥យា៉ង!

ព្រះនាម ភគវា ! ------------------- ព្រះនាមទី១០របស់ព្រះអង្គគឺ « ភគវា » ភគវា ទ្រង់ព្រះនាមថា ភគវា ព្រោះព្រះអង្គមាន ដំណើរល្អទៅកាន់ត្រៃភព ខ្ជាក់ចោលហើយ គឺ ថា ព្រះអង្គមិនត្រឡប់កើតទៀតឡើយ៚ ព្រះអង្គឈ្នះមារទាំង ៥ យ៉ាងគឺ៖ ១- ខន្ធមារ ២- កិលេសមារ ៣- អភិសង្ខារមារ ៤- មច្ចុមារ ៥- ទេវបុត្តមារ។ ខន្ធមារ មាន ៥ យ៉ាងគឺ៖ ១- រូបក្ខន្ធ ២- វេទនាខន្ធ ៣- សញ្ញាខន្ធ ៤- សង្ខារក្ខន្ធ ៥- វិញ្ញាណក្ខន្ធ កិលេសមារមាន ១០ យ៉ាងគឺ៖ ១- លោភៈ ២- ទោសៈ ៣- មោហៈ ៤- មានៈ ៥- ទិដ្ឋិៈ  សេចក្ដី ​ ប្រកាន់ ​តាម​ការ​យល់​ឃើញ ៦- វិចិកិច្ឆាៈ សេចក្តី សង្ស័យ ៧- ថីនមិទ្ធៈ  ដំណើរ ​ច្រអូស​និ​ងងុយ​ដេក ៨- អហិរិកៈ  ឥត ​ អៀន ​ ខ្មាស   ៩- អនោត្តប្បៈ   មិនតក់ស្លុត ខ្លាចក្នុងបាប ១០- ឧទ្ធច្ចៈ   រវើរវាយក្នុងអារម្មណ៍  អភិសង្ខារមាន ២ យ៉ាងគឺ៖ ១- បុញ្ញាភិសង្ខារ (បុណ្យ) ២- អបុញ្ញាភិសង្ខារ (បាប) មច្ចុមារ សម្លាប់មនុស្សសត្វឲ្យវិលវល់ក្នុងវដ្តៈ ៣ យ៉ាងគឺ៖ ១- កិលេសវដ្ដៈ ២- កម្មវដ្ដៈ ៣- វិបាកវដ្ដៈ។ ទេវបុត្តមារ បានដល់ស្ដេចមារាធិរាជចងនូវសត្វ ដោយខ្សែមាន ៣ យ៉ាងគឺ៖ ១- រាគៈ ២- ...