Skip to main content

ការពិចារណាអារម្មណ៍

Bouawat Sithi

ពេលយេីងបដិបត្តិសមាធិឬវិបស្សនា យេីងត្រូវពិចារណា នូវអារម្មណ៍និមួយៗ ថាតេីវាជាអារម្មណ៍អ្វី ៖អារម្មណ៍ខឹង ស្អប់ ច្រណែន ចង់បាន ស្រឡាញ់ ឃ្លាន ប្រចាន់ សប្បាយចិត្ត កេីតទុក្ខ ទន់ឬរឹង។ល។ តេីអារម្មណ៍ទាំងនោះ វាមកតាមផ្លូវណា តាម ភ្នែក ត្រចៀក, ច្រមុះ, អណ្តាត, កាយ (ចិត្ត) ហេីយយេីងត្រូវលះវាចោលឲ្យអស់ មិនថាអារម្មណ៍៍នោះល្អឬអាក្រក់; វាអាក្រក់ទាំងអស់ ពីព្រោះវាជាកិលេស ដែលតោងជាប់និងចិត្តយេីងជានិច្ខ។ បញ្ញាយេីងនឹងកេីតឡេីងក្នុងខណៈដែលយេីងឃេីញច្បាស់ថាអ្វី(ធម៌))ទាំងអស់ មិនទៀង ប្រែប្រួលគ្រប់ពេលវេលា ហេីយយេីងពំុគួរតោងជាប់នូវធម៌ទាំងនោះឡេីយ។ សេចក្តីសុខរបស់យេីងនឹងកេីតឡេីងនៅពេលចិត្តយេីងលែងតោងជាប់និងធម៌ទាំងអស់នោះ។ យេីងនឹងក្លាយទៅជាមនុស្សម្នាក់គត់ដែលមានសេរីភាពយា៉ងបរិបូរ ពីព្រោះយេីងឈប់ទូលទម្ងន់ទាំងនោះនៅលេីក្បាលយេីងទៀតឡេីយ; នេះហេីយហៅថាព្រះនិព្វាន។

គ្រឹះនៃទុក្ខ ហៅថាអាយតនៈ ទាំង៦ មានខាងក្រៅហេីយនិងខាងក្នុង

ភ្នែក
យេីងមេីលឃេីញនិងភ្នែក យេីងដឹងថាស្អាតឬអាក្រក់។ បេីវាស្អាត វាតោងយេីងជាប់និងអារម្មណ៍ វាធ្វេីឲ្យយេីងចង់បាន; បេីមិនបានវាវិញ វានឹងធ្វេីឲ្យយេីងកេីតទុក្ខ។ បេីវាអាក្រក់ វាក៏តោងយេីងជាប់និងអារម្មណ៍ដែរ; យេីងចង់ឲ្យវាទៅបាត់ បេីវាមិនទៅវិញ វានឹងធ្វេីឲ្យយេីងកេីតទុក្ខដែរ។ ត្រចៀក, ច្រមុះ, អណ្តាត, កាយ (ចិត្ត) ក៏មានព្រឹត្តិកម្មដូចគ្នាដែរ។

ត្រចៀក
យេីងស្ដាប់ឮ ថាពីរោះឬមិនពីរោះ។ បេីសម្លេងនោះពីរោះឬមានអ្នកណានិយាយសរសេីរយេីង វាតោងជាប់និងអារម្មណ៍យេីង ពីព្រោះយេីងចូលចិត្តវា; យេីងចង់ឲ្យគេនិយាយល្អអំពីយេីងឬសរសេីរយេីងមិនឈប់ បេីគេឈប់និយាយល្អអំពីយេីងឬឈប់សរសេីរយេីង យេីងនឹងកេីតទុក្ខ ពីព្រោះវាតោងជាប់និងអារម្មណ៍យេីង។ បេីសម្លេងនោះមិនពីរោះឬមានអ្នកណានិយាយអាក្រក់អំពីយេីង វាតោងជាប់និងអារម្មណ៍របស់យេីង ពីព្រោះយេីងមិនចង់ឮវា, បេីយេីងនៅតែឮវាទៀត វាក៏ធ្វេីឲ្យយេីងកេីតទុក្ខដែរ។ អ្វីដែលមានភាពផ្ទុយគ្នាពីរ គឺវាធ្វេីឲ្យយេីងកេីតទុក្ខទាំងអស់។
ច្រមុះ
ច្រមុះធ្វេីឲ្យយេីងដឹងក្លិនក្រអូបឬល្អុយ; ក្លិនណាក្រអូប វាធ្វេីឲ្យយេីងចូលចិត្ត;  ក្លិនណាមិនក្រអូប វាធ្វេីឲ្យយេីងមិនចូលចិត្ត។ ក្លិនទាំងពិរគឺជាកិលេស ពីព្រោះវាតោងជាប់និងអារម្មណ៍យេីង។
អណ្ដាត
អណ្ដាតធ្វេីឲ្យយេីងដឹងរសជាតិ ឆ្ងាញ់ឬមិនឆ្ងាញ់, ផ្អែមឬល្វីង; បេីរសជាតិនោះឆ្ងាញ់ វាធ្វេីឲ្យយេីងចូលចិត្ត, បេីរសជាតិនោះមិនឆ្ងាញ់ វាធ្វេីឲ្យយេីងមិនចូលចិត្ត។ ឆ្ងាញ់ឬមិនឆ្ងាញ់, ផ្អែមឬល្វីង ជាកិលេសទាំងអស់ពីព្រោះវាតោងជាប់និងអារម្មណ៍យេីង។
កាយ
ការប៉ះទង្គិចរាងកាយធ្វេីឲ្យយេីងដឹងថារឹងឬទន់, ស្រួលឬមិនស្រួល ហេីយវាជាកិលេសទាំងអស់ពីព្រោះវាតោងជាប់និងអារម្មណ៍យេីង។ 
ចិត្ត
ចិត្តធ្វេី ឲ្យយេីងដឹងអារម្មណ៍ថាសោមនស្សទោមនស្ស​, ស្អប់ឬស្រឡាញ់, ច្រណែន, ប្រចាន់ ។ល។ ទាំងនេះជាកិលេស ទាំងអស់ពីព្រោះវាតោងជាប់និងអារម្មណ៍យេីង។
សេចក្តីសុខពិតប្រាកដគឺការមិនតោងអារម្មណ៍ទាំងអស់។

Comments

Popular posts from this blog

សេចក្តីថ្លៃថ្នូររបស់មនុស្ស!

សេចក្តីថ្លៃថ្នូររបស់មនុស្ស ! ថ្លៃថ្នូរ   ប្រែថា   មាន តម្លៃ គួរ លើក សរសើរ   គួរ រាប់ អាន។   សេចក្តិថ្លៃថ្នូរ   មិនមែនមកពីមាន   ទ្រព្យសម្បត្តិច្រេីន   ឬ   បុណ្យស័ក្តិខ្ពស់   ឬមានអំណាចច្រេីន   ប៉ុន្តែមកពីការមានគុណធម៌ គឺមាន សីល៥ និងព្រហ្មវិហារធម៌៤ ជាមូលដ្ឋាន។   ព្រហ្មវិហារធម៌៤   ជាធម៌កំពូល ជាធម៌របស់ព្រហ្ម   ឬ ជាធម៌ខ្ពស់បំផុតសម្រាប់មនុស្សលោកប្រតិបត្តិមានៈ   ទី១ -  មេត្តា   ការមានសេចក្តីស្រឡាញ់ , ការមានការរាប់អាន , ការមានមេត្រីភាព ;  ទី២ -  ករុណា   ការមាន សេចក្ដី អាណិតអាសូរ ដល់អ្នកដទៃ , ការមានខន្តីដល់អ្នកដទៃ ;  ៣ -  មុទិតា   ការមានចិត្តរីករាយចំពោះសេចក្ដីសុខរបស់អ្នកដទៃ ;  ៤ -  ឧបេក្ខា   ការតាំងចិត្តជាកណ្ដាល , សេចក្ដីព្រងើយកន្តើយ ,  ការមានសេចក្ដី ស្មោះ ស្មើមិនលម្អៀងដល់អ្នកដទៃ។   ធម៌នេះមិនមែនគ្រាន់តែជាការអប់រំដែលសរសេរនៅលេីក្រដាសឲ្យយេីងអានឲ្យដឹងប៉ុណ្ណោះទេ   ប៉ុន្តែជាធម៌សម្រាប់មនុស្សដែលស្វែងរកសេចក្តីសុខដេីម្បីប្រតិបត្តិផងដែរ។ មនុស្សថ្លៃថ្នូរនឹ...

លោភមូលចិត្ត៨ដួង / ទោសមូលចិត្ត២ដួង / មោហមូលចិត្ត២ដួង

លោភមូលចិត្ត៨ដួង / ទោសមូលចិត្ត២ដួង / មោហមូលចិត្ត២ដួង លោភមូលចិត្ត៨ដួង៖ ១- លោភមូលចិត្ត៨ដួង សោមនស្សសហគតំ ទិដ្ឋិគតសម្បយុត្តំ អសង្ខារិកំ  លោភចិត្តប្រកបដោយសោមនស្សវេទនា និងព្រមដោយទិដ្ឋិ២ប្រការគឺ ឧច្ឆេទទិដ្ឋិ សេចក្តីឃើញ ថា សត្វមានខ្លួននៅក្នុងខ្លួនគឺស្លាប់ហើយសួន្យទៅ មិនកើតទៀត១ សស្សតទិដ្ឋិ សេចក្តីឃើញថា សត្វលោកទៀង គឺសត្វស្លាប់ហើយកើតទៀត ធ្លាប់កើតយ៉ាងណាក៏មក កើតជាយ៉ាងនោះទៀត១ មិនប្រកបដោយសង្ខារ គឺមិនមានបុគ្គលមកដឹកនាំ (ក្លៀវក្លាដោយធម្មតាខ្លួនឯង)។ សោមនស្សសហគតំ ទិដ្ឋិគតសម្បយុត្តំ សសង្ខារិកំ  លោភចិត្តប្រកបដោយសោមនស្សវេទនា​ និងព្រមដោយទិដ្ឋិទាំង២ប្រការដូចគ្នា ប្រកបដោយ សង្ខារ គឺមានបុគ្គលមកដឹកនាំ(មិនក្លៀវក្លាដោយធម្មតាខ្លួនឯង)។ សោមនស្សសហគតំ ទិដ្ឋិគតវិប្បយុត្តំ អសង្ខារិកំ  លោភចិត្តប្រកបដោយសោមនស្សវេទនា តែប្រាសចាកទិដ្ឋិទាំង២ប្រការ មិនប្រកបដោយសង្ខារ គឺមិនមានបុគ្គលមកដឹកនាំ (ក្លៀវក្លាដោយទំនើងខ្លួនឯង)។ សោមនស្សសហគតំ ទិដ្ឋិគតវិប្បយុត្តំ សសង្ខារិកំ  លោភចិត្តប្រកបដោយសោមនស្សវេទនា តែប្រាសចាកទិដ្ឋិទាំង២ប្រការដូចគ្នា ប្រកបដោយសង្ខារ គឺមានបុគ្គលមកដឹ...

មារ៥យា៉ង!

ព្រះនាម ភគវា ! ------------------- ព្រះនាមទី១០របស់ព្រះអង្គគឺ « ភគវា » ភគវា ទ្រង់ព្រះនាមថា ភគវា ព្រោះព្រះអង្គមាន ដំណើរល្អទៅកាន់ត្រៃភព ខ្ជាក់ចោលហើយ គឺ ថា ព្រះអង្គមិនត្រឡប់កើតទៀតឡើយ៚ ព្រះអង្គឈ្នះមារទាំង ៥ យ៉ាងគឺ៖ ១- ខន្ធមារ ២- កិលេសមារ ៣- អភិសង្ខារមារ ៤- មច្ចុមារ ៥- ទេវបុត្តមារ។ ខន្ធមារ មាន ៥ យ៉ាងគឺ៖ ១- រូបក្ខន្ធ ២- វេទនាខន្ធ ៣- សញ្ញាខន្ធ ៤- សង្ខារក្ខន្ធ ៥- វិញ្ញាណក្ខន្ធ កិលេសមារមាន ១០ យ៉ាងគឺ៖ ១- លោភៈ ២- ទោសៈ ៣- មោហៈ ៤- មានៈ ៥- ទិដ្ឋិៈ  សេចក្ដី ​ ប្រកាន់ ​តាម​ការ​យល់​ឃើញ ៦- វិចិកិច្ឆាៈ សេចក្តី សង្ស័យ ៧- ថីនមិទ្ធៈ  ដំណើរ ​ច្រអូស​និ​ងងុយ​ដេក ៨- អហិរិកៈ  ឥត ​ អៀន ​ ខ្មាស   ៩- អនោត្តប្បៈ   មិនតក់ស្លុត ខ្លាចក្នុងបាប ១០- ឧទ្ធច្ចៈ   រវើរវាយក្នុងអារម្មណ៍  អភិសង្ខារមាន ២ យ៉ាងគឺ៖ ១- បុញ្ញាភិសង្ខារ (បុណ្យ) ២- អបុញ្ញាភិសង្ខារ (បាប) មច្ចុមារ សម្លាប់មនុស្សសត្វឲ្យវិលវល់ក្នុងវដ្តៈ ៣ យ៉ាងគឺ៖ ១- កិលេសវដ្ដៈ ២- កម្មវដ្ដៈ ៣- វិបាកវដ្ដៈ។ ទេវបុត្តមារ បានដល់ស្ដេចមារាធិរាជចងនូវសត្វ ដោយខ្សែមាន ៣ យ៉ាងគឺ៖ ១- រាគៈ ២- ...