Skip to main content

តិរច្ឆាន សាសនា ดิรัจฉานศาสนา





អានហេីយអ្នកនឹងមានបញ្ញា!!


សាសនា ប្រែថា ការប្រៀនប្រដៅ; លទ្ធិ; ការបង្គាប់បញ្ជា; ជំនឿ, ទីពឹង

" តិរច្ឆានសាសនា"គឺជំនឿដែលផ្ទុយស្រឡះពីការអប់រំរបស់ព្រះសម្មាសម្ពុទ្ធ។ ហេត្វអ្វីបានជាព្រះ សម្មាសម្ពុទ្ធហៅការជឿព្រលឹងខ្មោច ព្រាយបីសាច ប្រេត អសុរកាយថា " តិរច្ឆានសាសនា " ពីព្រោះព្រលឹងទាំងនេះជាព្រលឹងដែលទាបជាងសត្វតិរច្ឆានដែលមានជីវិតរស់នៅជាមួយពួកមនុស្ស។ ព្រលឹងទាំងនេះជាព្រលឹងពួកប្រេត អសុរកាយ និងខ្មោចព្រាយបិសាច ទាំងឡាយដែលសាងអំពេីបាបយា៉ងធ្ងន់ធ្ងរ ហេីយមិនបានទៅចាប់កំណេីតនៅ សុគតិភព។ ពួកគេនៅវិលវល់យា៉ងទុក្ខវេទនា អាស្រ័យនៅតាមដេីមឈេីធំ, តាមជ្រលងភ្នំ និងល្អាងភ្នំ ទាំងឡាយ ចាំតែធ្វេីបាបអ្នកណា ដែលចូលមកកន្លែងវា ឬអ្នកណាដែលចូលមកកាប់ដេីមឈេីដែលវារស់នៅ។



ពួកប្រេតនិងអសុរកាយមានពីរប្រភេទគឺ៉ . ពួកដែលស្លាប់រួចទៅហេីយ ហេីយមិនបានទៅចាប់កំណេីត, . ពួកដែលនៅរស់មានរាងកាយជាមនុស្សហេីយកំពុងតែសាងអំពេីបាបនៅលេីលោកនេះ។ ពួកប្រេតនិងអសុរកាយ ឆ្លាតជាងមនុស្សធម្មតា។ ពេលណាពួកវាចង់ឲ្យមនុស្សគោរព ពួកវាចូលមកសណ្ឋិតនៅក្នុងរាងកាយមនុស្ស ហេីយប្រាប់គេថា ពួកវាជាព្រះអង្គនេះអង្គនោះ, ទេវតាអង្គនេះអង្គនោះស្តេចអង្គនេះស្តេចនោះ ឬគ្រូនេះគ្រូនោះ។


ពេលណាពួកវាចង់សីុ ពួកវាបញ្ជាមនុស្សឲ្យកាប់គោក្របីឲ្យពួកវាសីុ យកស្រាមកឲ្យពួកវាផឹក។ ពួកវាអាច សីុគោអស់ទាំងមូលៗ ហេីយដឹកស្រាអស់ទាំងក្រឡៗ យា៉ងជាក់ស្ដែង។  ព្រលឹងទាំងនេះអាចជាព្រលឹងឪពុកម្តាយរបស់អ្នកដែល ចូលរូបក៏បានដែរ។ នៅពេលណា ព្រលឹងឪពុកម្តាយរបស់គេឃ្លានសីុ ព្រលឹងទាំងនេះនឹងមកចូលសណ្ឋិតក្នុងរាងកាយកូនរបស់ពួកគេ។


មនុស្សយេីងត្រូវប្រេីវិចារណញាណ និងបញ្ញាពិចារណាឲ្យបានច្បាស់លាស់ថា តេីព្រះអរហន្តព្រះព្រហ្មព្រះឥន្ទ, និងទេវតា ឯណានឹងមានព្រលឹងមកសណ្ឋិតនៅក្នុងរាងកាយដ៏ស្មោកគ្រោករបស់មនុស្ស សូម្បីតែដេីរជិតមនុស្ស ក៏ពួកគេមិនចង់ដេីរជិតមនុស្សទៀតផង ពីព្រោះរាងកាយរបស់មនុស្សស្អុយដូចគម្រង់។   ពួកគេបានទៅជួបសុខតិភព រួចអស់ទៅហេីយ។ មានតែព្រលឹងពួកប្រេត អសុរកាយ និងខ្មោចដែលនៅទ្រាំសោយទុក្ខរបស់ពួកគេរាប់រយជាតិតទៅទៀត។


ជំនឿបែបនេះកេីតមកពីអវិជ្ជា ខ្មែរប្រតិបត្តិជំនឿនេះតកូនតចៅរាប់ពាន់ឆ្នាំមកហេីយ។ គេត្រូវសួរខ្លួនឯងថា តេីវាជួយឲ្យពួកគេមានសេចក្តីសុខសប្បាយ, មានសុភមង្គល, មានសេរីសួស្ដីឬមានបារមីមែនឬ, ហេីយតេីវា ជួយរលត់ទុក្ខពួកគេមែនឬ? ចម្លេីយគឺអត់ទេ។ ពួកគេធ្វេីទាំងងងឺតងងល់ ខ្វះការពិចារណា គិតថាវាអាចជួយរលត់ ទុក្ខពួកគេបាន។


ព្រះសម្មាសម្ពុទ្ធអប់រំមនុស្សឲ្យជឿ "កម្មផល" ធ្វេីល្អបានល្អ ធ្វេីអាក្រក់បានអក្រក់។ ចិត្តមនុស្សបញ្ជាមនុស្សឲ្យធ្វេីល្អឬអាក្រក់, បុណ្យឬបាប។ មនុស្សចិត្តស្អាតបរិសុទ្ធ និងធ្វេីតែអំពេីល្អ ហេីយផលនៃអំពេីល្អគឺសេចក្តសុខ។ មនុស្សចិត្តល្អក់កករឬចិត្តអាក្រក់ នឹងធ្វេីតែអំពេីអាក្រក់ ឬបាប ហេីយផលរបស់វាគឺសេចក្តីទុក្ខ។


ទុក្ខរបស់មនុស្សកេីតមកពីបញ្ចខន្ធឬខន្ធ៥ ជាធម្មជាតិឬធម៌ដែលមិនទៀង។ វាបរិភោគកិលេសទាំងយប់ទាំងថ្ងៃមិនចេះឆ្អែត តាមមាត់ (ទ្វារ) របស់វាទាំង១២;  ទាំងមាត់ខាងក្រៅហេីយនិងមាត់ខាងក្នុងមាន៖ ភ្នែក ច្រមុះ អណ្តាត ត្រចៀក កាយ និងចិត្ត។ ការរលត់ទុក្ខមានតែផ្លូវមួយគត់ គឺត្រូវលះចោលឲ្យអស់នូវខន្ធ៥ តាមការប្រតិបត្តិសមាធិនិងវិបស្សនាបុ៉ណ្ណោះ។


បារមី ប្រែថា៖ គុណ ជាតិ ដ៏ ល្អ ដែល បុគ្គល គួរ បំពេញ។ បារមីមិនមានទេវតា, ព្រះឥន្ទ, ព្រះព្រហ្ម, ព្រះអាទិទេព ឬក៏ព្រះពុទ្ធ ជាអ្នកហុចឲ្យមនុស្សនោះឡេីយ តែមនុស្សនឹងត្រូវបំពេញបារមីទាំងនេះដោយខ្លួនឯង។ បារមីទាំងនេះក្នុងព្រះពុទ្ធសាសានាហៅថា ទសបារមីឬបារមីទាំង១០ ដូចបានសរសេរនៅខាងក្រោមនេះ៖


-ទានបារមី- នៅក្នុងរឿងព្រះវេស្សន្តរជាតក គឺជាការធ្វើអំណោយ ប្រាសចាកពីការកំណាញ់។ ធ្វើ អំណោយជាទ្រព្យសម្បត្តិ ការផ្តល់ អភ័យ ការផ្តល់ឱកាស...

-សីលបារមី- ការរក្សាកាយវាចាចិត្តឲ្យល្អបរិសុទ្ធប្រពៃ (ក្នុងភូរិទត្ត ជាតក) ឧហរណ៍អ្នកជាប់សីល៥ សីល៨ និងសីល១០ តែងជា មនុស្សរស់នៅស្លូតបូតមានចិត្តល្អប្រសើរ។

-នេក្ខម្មបារមី- ការចេញបួសលះបង់ កាមគុណ (តេមិយជាតក) ជាការផ្តាច់ចិត្តមិនឲ្យជាប់ ជំពាក់នឹងទ្រព្យសម្បត្តិ រូបសម្បត្តិ ដែលជា របស់មិនទៀងទាត់ក្នុងលោកនេះ។

-បញ្ញាបារមី- ការដឹងច្បាស់នូវសភាវៈ ប្រែប្រួលឆ្ពោះទៅរកការរីក ចំរើន ឬការវិនាសទៅ។ ជាពិសេស ដឹងច្បាស់នូវគំនិត ដើម្បីចោទ និងដោះស្រាយបញ្អា ដោយល្បិច (ក្នុងមហោសថជាតក)

-វីរិយបារមី- ឧស្សាហ៍ព្យាយាមធ្វើការដោយមិនបោះបង់ចោល កណ្តាលផ្លូវ (ក្នុងមហាជនកជាតក)

-ខន្តីបារមី- ការអត់ធន់នឹងសេចក្តីទុក្ខ (ក្នុងច័ន្ទកុមារជាតក)

-សច្ចបារមី- កាន់ពាក្យពិតមិនរើរុះ (ក្នុងវិធូរជាតក)

-អធិដ្ឋានបារមី- តាំងចិត្តមាំដើម្បីឲ្យបានសំរេច (ក្នុងនេមរាជ ជាតក)

-មេត្តាបារមី- ផ្សព្វផ្សាយសេចក្តីរាប់អានចំពោះសត្វមិនរើសមុខ (សុវណ្ណសាម ជាតក)

១០-ឧបេក្ខាបារមី- តាំងចិត្តជាកណ្តាល មិនលេ្អៀងទៅខាងណា (ក្នុងនារទជាតក)




កាលាមសូត្រ

សូត្រនេះព្រះសម្មាសម្ពុទទ្រង់ត្រាស់ទេសនា ដល់ជនអ្នករស់នៅកាលាមគ្រាមកុំឲ្យជឿក្នុងរឿង ១០ខនេះ៖

-មា អនុស្សវា. កុំជឿអ្វីដែលឮតៗគ្នា ដោយមិនមានហេតុផល

-មា បរម្បរា. កុំជឿទំនៀមទម្លាប់ឬប្រពៃណីដែលគេធ្វើតៗគ្នា 

-មា ឥតិកិរ. កុំជឿពាក្យចចាមអារ៉ាម

-មា បិដកសម្បទា. កុំជឿអ្វី ដែលគេសរសេរនៅក្នុងក្បួនឬគម្ពីរ

-មា តក្កហេតុ. កុំជឿអ្វី ព្រោះគេអះអាងថាវាជាហេតុផល

-មា នយហេតុ. កុំជឿអ្វី ព្រោះវាជាការគ្នេរគ្នាន់ ឬការស្មានតាមហេតុផល

-មា អាការបរិវិតក្ក. កុំជឿអ្វី ព្រោះគ្រាន់តែជាតម្រិះនៃលក្ខណដែលមេីលឃេីញ

-មា ទិដ្ឋិនិជ្ឈានក្ខន្តី. កុំជឿអ្វី ទោះបីវាត្រូវនឹងទ្រឹស្តីដែលបានពិនិត្យពិច័យរួចហើយ

-មា ភព្វរូបតា. កុំជឿអ្វី ទោះបីតែអ្នកនោះនិយាយមានលក្ខណគួរឲ្យជឿបាន

១០-មា សមណោនោគរុ. កុំជឿអី្វ ទោះបីជាសមណៈរូបនោះចាត់ទុកថាជាគ្រូរបស់យើង



Comments

Popular posts from this blog

សេចក្តីថ្លៃថ្នូររបស់មនុស្ស!

សេចក្តីថ្លៃថ្នូររបស់មនុស្ស ! ថ្លៃថ្នូរ   ប្រែថា   មាន តម្លៃ គួរ លើក សរសើរ   គួរ រាប់ អាន។   សេចក្តិថ្លៃថ្នូរ   មិនមែនមកពីមាន   ទ្រព្យសម្បត្តិច្រេីន   ឬ   បុណ្យស័ក្តិខ្ពស់   ឬមានអំណាចច្រេីន   ប៉ុន្តែមកពីការមានគុណធម៌ គឺមាន សីល៥ និងព្រហ្មវិហារធម៌៤ ជាមូលដ្ឋាន។   ព្រហ្មវិហារធម៌៤   ជាធម៌កំពូល ជាធម៌របស់ព្រហ្ម   ឬ ជាធម៌ខ្ពស់បំផុតសម្រាប់មនុស្សលោកប្រតិបត្តិមានៈ   ទី១ -  មេត្តា   ការមានសេចក្តីស្រឡាញ់ , ការមានការរាប់អាន , ការមានមេត្រីភាព ;  ទី២ -  ករុណា   ការមាន សេចក្ដី អាណិតអាសូរ ដល់អ្នកដទៃ , ការមានខន្តីដល់អ្នកដទៃ ;  ៣ -  មុទិតា   ការមានចិត្តរីករាយចំពោះសេចក្ដីសុខរបស់អ្នកដទៃ ;  ៤ -  ឧបេក្ខា   ការតាំងចិត្តជាកណ្ដាល , សេចក្ដីព្រងើយកន្តើយ ,  ការមានសេចក្ដី ស្មោះ ស្មើមិនលម្អៀងដល់អ្នកដទៃ។   ធម៌នេះមិនមែនគ្រាន់តែជាការអប់រំដែលសរសេរនៅលេីក្រដាសឲ្យយេីងអានឲ្យដឹងប៉ុណ្ណោះទេ   ប៉ុន្តែជាធម៌សម្រាប់មនុស្សដែលស្វែងរកសេចក្តីសុខដេីម្បីប្រតិបត្តិផងដែរ។ មនុស្សថ្លៃថ្នូរនឹងមិនអាចឈរមេីលតែភ្នែកបានឡេីយនៅពេលគេឃេីញអ្នកដទៃកំពុងរងទុក្ខអត់ឃ្លាន ;  ឥតមានផ្ទះសំបែងជ្រកកោន។   មនុស្សថ្លៃថ្នូរតែងតែត្រៀមខ្លួនរួចស្រេច   ដេីម

លោភមូលចិត្ត៨ដួង / ទោសមូលចិត្ត២ដួង / មោហមូលចិត្ត២ដួង

លោភមូលចិត្ត៨ដួង / ទោសមូលចិត្ត២ដួង / មោហមូលចិត្ត២ដួង លោភមូលចិត្ត៨ដួង៖ ១- លោភមូលចិត្ត៨ដួង សោមនស្សសហគតំ ទិដ្ឋិគតសម្បយុត្តំ អសង្ខារិកំ  លោភចិត្តប្រកបដោយសោមនស្សវេទនា និងព្រមដោយទិដ្ឋិ២ប្រការគឺ ឧច្ឆេទទិដ្ឋិ សេចក្តីឃើញ ថា សត្វមានខ្លួននៅក្នុងខ្លួនគឺស្លាប់ហើយសួន្យទៅ មិនកើតទៀត១ សស្សតទិដ្ឋិ សេចក្តីឃើញថា សត្វលោកទៀង គឺសត្វស្លាប់ហើយកើតទៀត ធ្លាប់កើតយ៉ាងណាក៏មក កើតជាយ៉ាងនោះទៀត១ មិនប្រកបដោយសង្ខារ គឺមិនមានបុគ្គលមកដឹកនាំ (ក្លៀវក្លាដោយធម្មតាខ្លួនឯង)។ សោមនស្សសហគតំ ទិដ្ឋិគតសម្បយុត្តំ សសង្ខារិកំ  លោភចិត្តប្រកបដោយសោមនស្សវេទនា​ និងព្រមដោយទិដ្ឋិទាំង២ប្រការដូចគ្នា ប្រកបដោយ សង្ខារ គឺមានបុគ្គលមកដឹកនាំ(មិនក្លៀវក្លាដោយធម្មតាខ្លួនឯង)។ សោមនស្សសហគតំ ទិដ្ឋិគតវិប្បយុត្តំ អសង្ខារិកំ  លោភចិត្តប្រកបដោយសោមនស្សវេទនា តែប្រាសចាកទិដ្ឋិទាំង២ប្រការ មិនប្រកបដោយសង្ខារ គឺមិនមានបុគ្គលមកដឹកនាំ (ក្លៀវក្លាដោយទំនើងខ្លួនឯង)។ សោមនស្សសហគតំ ទិដ្ឋិគតវិប្បយុត្តំ សសង្ខារិកំ  លោភចិត្តប្រកបដោយសោមនស្សវេទនា តែប្រាសចាកទិដ្ឋិទាំង២ប្រការដូចគ្នា ប្រកបដោយសង្ខារ គឺមានបុគ្គលមកដឹកនាំ (មិនក្លៀវក្លាដ

មារ៥យា៉ង!

ព្រះនាម ភគវា ! ------------------- ព្រះនាមទី១០របស់ព្រះអង្គគឺ « ភគវា » ភគវា ទ្រង់ព្រះនាមថា ភគវា ព្រោះព្រះអង្គមាន ដំណើរល្អទៅកាន់ត្រៃភព ខ្ជាក់ចោលហើយ គឺ ថា ព្រះអង្គមិនត្រឡប់កើតទៀតឡើយ៚ ព្រះអង្គឈ្នះមារទាំង ៥ យ៉ាងគឺ៖ ១- ខន្ធមារ ២- កិលេសមារ ៣- អភិសង្ខារមារ ៤- មច្ចុមារ ៥- ទេវបុត្តមារ។ ខន្ធមារ មាន ៥ យ៉ាងគឺ៖ ១- រូបក្ខន្ធ ២- វេទនាខន្ធ ៣- សញ្ញាខន្ធ ៤- សង្ខារក្ខន្ធ ៥- វិញ្ញាណក្ខន្ធ កិលេសមារមាន ១០ យ៉ាងគឺ៖ ១- លោភៈ ២- ទោសៈ ៣- មោហៈ ៤- មានៈ ៥- ទិដ្ឋិៈ  សេចក្ដី ​ ប្រកាន់ ​តាម​ការ​យល់​ឃើញ ៦- វិចិកិច្ឆាៈ សេចក្តី សង្ស័យ ៧- ថីនមិទ្ធៈ  ដំណើរ ​ច្រអូស​និ​ងងុយ​ដេក ៨- អហិរិកៈ  ឥត ​ អៀន ​ ខ្មាស   ៩- អនោត្តប្បៈ   មិនតក់ស្លុត ខ្លាចក្នុងបាប ១០- ឧទ្ធច្ចៈ   រវើរវាយក្នុងអារម្មណ៍  អភិសង្ខារមាន ២ យ៉ាងគឺ៖ ១- បុញ្ញាភិសង្ខារ (បុណ្យ) ២- អបុញ្ញាភិសង្ខារ (បាប) មច្ចុមារ សម្លាប់មនុស្សសត្វឲ្យវិលវល់ក្នុងវដ្តៈ ៣ យ៉ាងគឺ៖ ១- កិលេសវដ្ដៈ ២- កម្មវដ្ដៈ ៣- វិបាកវដ្ដៈ។ ទេវបុត្តមារ បានដល់ស្ដេចមារាធិរាជចងនូវសត្វ ដោយខ្សែមាន ៣ យ៉ាងគឺ៖ ១- រាគៈ ២- ទោសៈ ៣- មោហៈ ភគវា ទ្រង់ព្រះនាមថ