Skip to main content

ភាពខុសគ្នារវាង ហីនយាន និង មហាយាន


ភាពខុសគ្នារវាង ហីនយាន និង មហាយាន

ភាពខុសគ្នាគឺ


1. ពាក្យថា ហីនយាន និង ថេរវាទ សំដៅលើព្រះសង្ឃមួយក្រុមដែលប្រកាន់ខ្ជាប់នូវពាក្យប្រៀនប្រដៅរបស់ព្រះសង្ឃចាស់ទុំឬព្រះសង្ឃអាវុសោ (ថេរ) ដែលបានឃើញព្រះពុទ្ធនិងបានស្តាប់ពាក្យប្រៀនប្រដោរបស់ព្រះអង្គផ្ទាល់ ហេីយបានប្រៀនប្រដៅអ្នកដទៃដោយខ្លួនឯងបន្តរៀងមកដោយគ្មានការផ្លាស់ប្តូរអ្វីទាំងអស់។ ពោលគឺប្រកាន់ខ្ជាប់នូវខ្លឹមធម៌ដែលមានក្នុងព្រះត្រៃបិដកតែប៉ុណ្ណោះ ដោយព្រះសង្ឃដែលរស់នៅក្នុងប្រទេសស្រីលង្កា ភូមា ថៃ លាវ កម្ពុជា ឬប្រទេសណាមួយដែលបច្ចុប្បន្នប្រកាន់ខ្ជាប់នូវព្រះត្រៃបិដក ក៏ត្រូវបានចាត់ទុកជាក្រុមថេរវាទនោះដែរ។ ពាក្យថា ថេរវាទ មានន័យថា ការបង្រៀន និងទស្សនៈរបស់ព្រះសង្ឃចាស់ទុំឬព្រះសង្ឃអាវុសោដែលបានទទួលការប្រៀនប្រដៅផ្ទាល់ពី ព្រះពុទ្ធ។


2. មហាយាន គឺជាក្រុមព្រះសង្ឃដែលចូលចិត្តកែសម្រួលការអប់រំ និងការប្រតិបត្តិឳ្យស្របទៅតាមភូមិសាស្ត្រ និងវប្បធម៌នៃមូលដ្ឋានដែលខ្លួនរស់នៅ។ ដូច្នេះហើយ ទើបបង្កើតគម្ពីរស្ទើរតែរាប់មិនអស់ បកស្រាយពាក្យប្រៀនប្រដៅរបស់ព្រះពុទ្ធ ហើយបែងចែកក្រុមព្រះសង្ឃទៅជានិកាយផ្សេងៗជាច្រើនផងដែរ។ ភាគច្រើនគឺព្រះសង្ឃនៅទីបេ ចិន ជប៉ុន និងប្រទេសណាដែលគំនិត និងការអនុវត្តមានបែបតាមមហាយានពេញនិយម។


3. ភាពខុសគ្នានៅក្នុងលក្ខខណ្ឌនៃការបង្រៀនគឺ


- ហីនយាន (ថេរវាទ) មានន័យថា យានតូច។ មូលហេតុដែលយាននេះជាយានតូច ព្រោះផ្ដោតលើការប្រៀនប្រដៅបុគ្គលម្នាក់ៗ ឱ្យប្រព្រឹត្តល្អ ឱ្យក្លាយជាអ្នកមានចំណេះដឹង ជាអ្នកសម្រេចធម៌ ដែលកាត់ផ្ដាច់នូវកិលេសជាមុនសិន មុននឹងប្រៀនប្រដៅអ្នកដទៃ ឬនឹងមិនប្រៀនប្រដៅអ្នកណាម្នាក់ដូចព្រះចច្ចេកពុទ្ធ សម្រេចធម៌ប៉ុន្តែមិនអប់រំអ្នកណា ឥតមានប្រាថ្នាចង់អប់រំអ្នកណាម្នាក់។ ដូច្នេះហើយបានគេដាក់ឈ្មោះថាហិនយាន គឺជាយានជំនិះដែលអាចអង្គុយបានតែអ្នកដំណើរម្នាក់​​ ដែលទិញសំបុត្រជាឯកជនប៉ុណ្ណោះ។ 


- មហាយាន មានន័យថា យានធំ វាជាកប៉ាល់ធំមួយ អាចដឹកមនុស្សបានច្រេីននាក់ទៅកាន់ត្រេីយបានពាក្យថា មហា មានន័យថា ធំ, យាន មានន័យថា យានជំនិះ។ យានតាមន័យពិតមានន័យថា ញាណ បញ្ញាញាណ។  ពុទ្ធញាណ ពុទ្ធភូមិ មានន័យដូចគ្នាគឺ ចំណេះដឹងភូមិធម៌របស់ព្រះពុទ្ធ។និយាយងាយៗ ព្រះសង្ឃមហាយាន មានបំណងចង់បង្រៀនអ្នកដទៃរឿយៗ ចង់ជួយមនុស្សច្រើនឲ្យសម្រេចធម៌ដោយ​​មិនចំបាច់បណ្តោយខ្លួនឲ្យសម្រេច​​ធម៌ ឳ្យផ្តាច់អស់កិលេស ឳ្យចូលដល់ព្រះនិព្វាន ឳ្យក្លាយជាអរហន្ត ហើយមិនឳ្យកើតទៀតឡើយ។  ពួកគេចង់បន្តកេីតជាថ្មី ហេីយជួយមនុស្សឳ្យបានច្រេីន ដែលហៅថាពោធិសត្វ។  ពាក្យថាសត្វ សត្តមានន័យថា ជាប់ជំពាក់មិនទៅណា អ្នកជាប់ជំពាក់ក្នុងបំណង។ ក្នុងន័យនេះ ពួកគេជាប់ជំពាក់ក្នុងការកេីតជាព្រះពុទ្ធ។ ពោលគឺនៅថ្ងៃអនាគត ពួកគេទាំងនេះនឹងក្លាយជាព្រះពុទ្ធ ព្រោះក្នុងការប្រាថ្នារបស់ពួកគេចង់ត្រាស់ក្នុងពុទ្ធភូមិ មិនមែនត្រឹមតែជាព្រះអរហន្តធម្មតាបែបថេរវាទឬហិនយាននោះទេ។ ហេតុនេះហើយបានជាគេហៅថា មហាយាន កប៉ាល់ធំៗ រថយន្ត យន្តហោះ។ល។

Comments

Popular posts from this blog

សេចក្តីថ្លៃថ្នូររបស់មនុស្ស!

សេចក្តីថ្លៃថ្នូររបស់មនុស្ស ! ថ្លៃថ្នូរ   ប្រែថា   មាន តម្លៃ គួរ លើក សរសើរ   គួរ រាប់ អាន។   សេចក្តិថ្លៃថ្នូរ   មិនមែនមកពីមាន   ទ្រព្យសម្បត្តិច្រេីន   ឬ   បុណ្យស័ក្តិខ្ពស់   ឬមានអំណាចច្រេីន   ប៉ុន្តែមកពីការមានគុណធម៌ គឺមាន សីល៥ និងព្រហ្មវិហារធម៌៤ ជាមូលដ្ឋាន។   ព្រហ្មវិហារធម៌៤   ជាធម៌កំពូល ជាធម៌របស់ព្រហ្ម   ឬ ជាធម៌ខ្ពស់បំផុតសម្រាប់មនុស្សលោកប្រតិបត្តិមានៈ   ទី១ -  មេត្តា   ការមានសេចក្តីស្រឡាញ់ , ការមានការរាប់អាន , ការមានមេត្រីភាព ;  ទី២ -  ករុណា   ការមាន សេចក្ដី អាណិតអាសូរ ដល់អ្នកដទៃ , ការមានខន្តីដល់អ្នកដទៃ ;  ៣ -  មុទិតា   ការមានចិត្តរីករាយចំពោះសេចក្ដីសុខរបស់អ្នកដទៃ ;  ៤ -  ឧបេក្ខា   ការតាំងចិត្តជាកណ្ដាល , សេចក្ដីព្រងើយកន្តើយ ,  ការមានសេចក្ដី ស្មោះ ស្មើមិនលម្អៀងដល់អ្នកដទៃ។   ធម៌នេះមិនមែនគ្រាន់តែជាការអប់រំដែលសរសេរនៅលេីក្រដាសឲ្យយេីងអានឲ្យដឹងប៉ុណ្ណោះទេ   ប៉ុន្តែជាធម៌សម្រាប់មនុស្សដែលស្វែងរកសេចក្តីសុខដេីម្បីប្រតិបត្តិផងដែរ។ មនុស្សថ្លៃថ្នូរនឹ...

លោភមូលចិត្ត៨ដួង / ទោសមូលចិត្ត២ដួង / មោហមូលចិត្ត២ដួង

លោភមូលចិត្ត៨ដួង / ទោសមូលចិត្ត២ដួង / មោហមូលចិត្ត២ដួង លោភមូលចិត្ត៨ដួង៖ ១- លោភមូលចិត្ត៨ដួង សោមនស្សសហគតំ ទិដ្ឋិគតសម្បយុត្តំ អសង្ខារិកំ  លោភចិត្តប្រកបដោយសោមនស្សវេទនា និងព្រមដោយទិដ្ឋិ២ប្រការគឺ ឧច្ឆេទទិដ្ឋិ សេចក្តីឃើញ ថា សត្វមានខ្លួននៅក្នុងខ្លួនគឺស្លាប់ហើយសួន្យទៅ មិនកើតទៀត១ សស្សតទិដ្ឋិ សេចក្តីឃើញថា សត្វលោកទៀង គឺសត្វស្លាប់ហើយកើតទៀត ធ្លាប់កើតយ៉ាងណាក៏មក កើតជាយ៉ាងនោះទៀត១ មិនប្រកបដោយសង្ខារ គឺមិនមានបុគ្គលមកដឹកនាំ (ក្លៀវក្លាដោយធម្មតាខ្លួនឯង)។ សោមនស្សសហគតំ ទិដ្ឋិគតសម្បយុត្តំ សសង្ខារិកំ  លោភចិត្តប្រកបដោយសោមនស្សវេទនា​ និងព្រមដោយទិដ្ឋិទាំង២ប្រការដូចគ្នា ប្រកបដោយ សង្ខារ គឺមានបុគ្គលមកដឹកនាំ(មិនក្លៀវក្លាដោយធម្មតាខ្លួនឯង)។ សោមនស្សសហគតំ ទិដ្ឋិគតវិប្បយុត្តំ អសង្ខារិកំ  លោភចិត្តប្រកបដោយសោមនស្សវេទនា តែប្រាសចាកទិដ្ឋិទាំង២ប្រការ មិនប្រកបដោយសង្ខារ គឺមិនមានបុគ្គលមកដឹកនាំ (ក្លៀវក្លាដោយទំនើងខ្លួនឯង)។ សោមនស្សសហគតំ ទិដ្ឋិគតវិប្បយុត្តំ សសង្ខារិកំ  លោភចិត្តប្រកបដោយសោមនស្សវេទនា តែប្រាសចាកទិដ្ឋិទាំង២ប្រការដូចគ្នា ប្រកបដោយសង្ខារ គឺមានបុគ្គលមកដឹ...

អហេតុកចិត្ត១៨ដួង

អហេតុក ( សំ. បា.  អហេតុក  ឬ សំ.  អហៃតុក  ) ដែល​មិនប្រកប​ដោយ​ហេតុ​ឬ​ដែល​មិន​មាន​ហេតុ​មិន​មាន​បច្ច័យ :  កំណើត​អហេតុកៈ  កំណើត​សត្វ​ដែល​មិន​ប្រកប​ដោយ​កុសល​ហេតុ ( ហៅ  អហេតុកៈ​កំណើត  ក៏​បាន ) ។  អហេតុក​ចិត្ត  ចិត្ត​ជា​អហេតុ​ក: គឺ​ចិត្ត​ដែល​ពេញ​ដោយ​លោភៈ, ទោសៈ, មោហៈ ( ព. អ. ) ។  អហេតុកទិដ្ឋិ  ឬ  -មិច្ឆាទិដ្ឋិ  ការ​យល់​ឃើញ​ខុស​ថា​សត្វ​លោក​និង​អ្វីៗ​ទាំង​អស់​ក្នុង​លោក​សុទ្ធ​​តែ​ឥត​មាន​ហេតុ​ឥត​មាន​បច្ច័យតាក់​តែង​ឡើយ (​ ជា​ទិដ្ឋិ​របស់និគ្រន្ថ​តិរិ្ថយ​ពួក​ខ្លះ ) ។  អហេតុ​កប្បដិសន្ធិ ឬ -​ប្រតិសន្ធិ  ការ​ចាប់​កំណើត​ដោយ​អហេតុ​កចិត្ត ( ព. អ. ) ។  អហេតុកសត្ត  ឬ  -សត្វ  សត្វ​ដែល​ចាប់​កំណើត​ដោយ​អហេតុកចិត្ត ( ព. អ. ) ។ល។ អហេតុកចិត្ត១៨ដួង អហេតុកចិត្ត គឺដែលមិនមានហេតុបានដល់ លោភហេតុ ទោសហេតុ និងមោហហេតុ ផ្នែកខាងអកុសល។ អលោភហេតុ អទោសហេតុ និង អមោហហេតុ ផ្នែកខាងកុសលនិងអព្យាក្រិត។ អហេតុកចិត្តមាន៣ប្រភេទគឺ អកុសលវិបាកចិត្ត៧ កុសលវិបាកចិត្ត៨ និងកិរិយាចិត្ត៣ រួមគ្នាត្រូវជា១៨ដួង។ អកុសលវិបាកអហេតុកចិត្ត៧ដួង...