Skip to main content

តេីអវិជ្ជាកេីតមកពីណា?


តេីអវិជ្ជាកេីតមកពីណា?
ឫសគល់នៃអវិជ្ជាគឺចេញពីអ្នកដឹកនាំនិងសង្គម។
អវិជ្ជាប្រែថា ការមិនដឹងច្បាស់, សេចក្ដីល្ងង់ ភាសាបាលីអានថា " មោហៈឬមោហោ"; ទីតីនិងពាក្យថា បញ្ញាឬប្រាញ្ញា។ អវិជ្ជាគឺជាអង្គមួយ នៃអង្គ៣ របស់កិលេស។ ពាក្យថាអវិជ្ជានៅក្នុងព្រះ ពុទ្ធសាសនាគឺ៖
(ក). ការមិនដឹងអរិយសច្ចធម៌ទាំង៤ ១. មិនដឹងថាទុក្ខមានពិត, ២. មិនដឹងថាប្រភពនៃទុក្ខមានពិត, ៣. មិនដឹងថាការបញ្ចប់ទុក្ខមានពិត, ៤. មិនដឹងថាផ្លូវឆ្ពោះទៅរកការរលត់ទក្ខមានពិត;
(ខ). ការមិនដឹង លក្ខណធម្មជាតិទាំង៣ (ត្រៃលក្ខណ៍) ១. អនិច្ចំ ធម្មជាតិទាំងឡាយមិនទៀង មិននៅក្រោមអំណាចរបស់អ្នកណាម្នាក់, ២. ទុក្ខំ ជិវិតសត្វលោកទាំងអស់រមែងមានទុក្ខ កេីតក៏ទុក្ខ ចាស់ក៏ទុក្ខ ឈឺក៏ទុក្ខ ស្លាប់ក៏ទុក្ខ, ៣. អនត្តា ធម្មជាតិនៅចុបំផុតសូន្យ។
អវិជ្ជាមិនមែនសំដៅលេីមនុស្សដែលមិនបានចូលសាលាឬមិនបានអប់រំនោះទេ តែសំដៅលេីមនុស្ស ដែលគិតថាវត្ថុអ្វីទាំងអស់មិនចេះប្រែប្រួល ឬមនុស្សដែលមានមិច្ឆទិដ្ឋិ មានគំនិតផ្ទុយពីការអប់រំរបស់ព្រះសម្មាសម្ពុទ្ធ យល់ថាអ្វីទាំងអស់អមត ជួនកាលមនុស្សដែលមានសញ្ញាបត្របណ្ឌិតក៏អាចចាត់ទុកថាជាមនុស្ស អវិជ្ជាបានដែរ។ ពាក្យថាមនុស្សអវិជ្ជានៅក្នុងព្រះពុទ្ធសាសនាសំដៅលេីមនុស្សដែលមិនចេះរលត់ទុក្ខ។
ព្រះសម្មាសម្ពុទ្ធប្រៀបមនុស្សអវិជ្ជាទៅនិងមនុស្សភ្នែកខ្វាក់ដែលកំពុងគិតអំពីពន្លឺ ពួកគេបានត្រឹមតែគិត ប៉ុន្តែពួកគេនឹងមិនបានឃេីញពន្លឺពិតប្រាកដនោះឡេីយ។ ព្រះអង្គមានមេត្ត ាធម៌ដល់ពួកគេ ទាំងអស់នោះ ហេីយចង់ចម្លងពួកគេឲ្យផុតពីវាលវដ្ដសង្សារនេះ។ ព្រះអង្គបានប្រាប់ពួកគេទាំងអស់នោះថាពួកគេទាំងអស់មិនមែនកេីតមកជាមនុស្សភ្នែកខ្វាក់នោះទេ ប៉ុន្តែពួកគេកំពុងដេីរ បិទភ្នែក។
សង្គមអប់រំមនុស្សឲ្យក្លាយទៅជាមនុស្សភ្នែកខ្វាក់; សង្គមត្រូវការមនុស្សភ្នែកខ្វាក់; មនុស្សភ្នែកខ្វាក់ជាមនុស្សដែលត្រូវការអ្នកដឹកដៃនៅពីមុខ; មនុស្សភ្នែកខ្វាក់ជាខ្ញុំបម្រេីល្អ ដែលតែងតែពឹងពាក់លេីមេដឹកនាំរបស់គេ ពីព្រោះពួកគេមិនអាចរស់នៅដោយខ្លួនឯងបានឡេីយ។
មនុស្សអវិជ្ជាជាមនុស្ស ដែលរស់នៅងាយស្រួល, មិនចេះបង្កបញ្ហា ហេីយមិនចេះបះបោរទៀតផង។ មនុស្សអវិជ្ជាជាមនុស្សដែលស្ដាប់បង្គាប់ ហេីយត្រៀមខ្លួនរួចស្រេចនឹងធ្វេីតាមគំនិតចោលម្សៀតពីមេដឹកនាំរបស់គេ។
សង្គមនិងអ្នកកាន់អំណាចចង់ឲ្យក្មេងទាំងអស់ក្លាយ ទៅជាមនុស្សខ្វាក់។ តាំងពីថ្ងៃក្មេងនោះធំឡេីង ត្រូវគេបង្ហាត់ក្មេងទាំងនោះឲ្យក្លាយទៅជាមនុស្សខ្វាក់ ហេីយគេដាក់ល័ក្ខណ៍ដល់ក្មេងទាំងនោះថា អ្នកត្រូវតែរៀនហេីយធ្វេីតាមគេ។
ការអប់រំទាំងមូលគ្មានអ្វីក្រៅពីការរួមគំនិតគ្នាធ្វេីអំពេីទុច្ចរិតដែលធ្វេីឲ្យក្មេងទាំងអស់ល្ងង់។ កេ្មងមិនត្រូវបានអប់រំសមាធិ ពីព្រោះសមាធិជាការបដិបត្តិ ដែលបង្កេីតនូវបញ្ញា ជួយបេីកភ្នែកមនុស្សឲ្យមេីលឃេីញផ្លូវច្បាស់, ធ្វេីឲ្យមនុស្សចេះគិតពិចារណា ឃេីញការពិតនៅក្នុងលោក, ធ្វេីឲ្យមនុស្សជឿជាក់លេីខ្លួនឯង, ធ្វេីឲ្យមនុស្សមេីលឃេីញទុក្ខរបស់ខ្លួនឯង ហេីយចេះរលត់ទុក្ខនោះ, ធ្វេីឲ្យមនុស្សមេីលឃេីញហេតុនិងផលដែលកេីតឡេីង ហេីយចេះដោះស្រាយនូវហេតុនិងផលនោះ, ធ្វេីឲ្យមនុស្សក្លាហានហេីយហ៊ានលះបង់ជិវិតខ្លួនដេីម្បីសេចក្តីសុខនៃអ្នករាល់គ្នា។ បញ្ញានោះនឹងកេីតឡេីង នៅពេលទុកុ្ខនិងហេតុនោះត្រូវវិនាសអស់។ អ្នកកាន់អំណាចខ្លាចណាស់ មនុស្សដែលមានបញ្ញាពីព្រោះមនុស្សមានបញ្ញា ធ្វេីឲ្យគេពិបាក គ្រប់គ្រង។
បេីបងប្អូនគិតថាមានប្រយោជន៍ដល់អ្នកដទៃ សូមជួយផ្ញេីបន្ត (share)
លក្ខណរបស់មនុស្សដែលអវិជ្ជា
ផ្អែកលេីការអធិបាយនៃព្រះអភិធម្មថា មនុស្សដែលអវិជ្ជាគឺជាមនុស្សមិនដឹងធម៌ គិតថាអ្វីៗទាំង
អស់ជា (អត្តា) មានខ្លួនប្រាណ, មានអញ មានឯង, នោះជារបស់អញ នេះជារបស់ឯង; គិតថា របស់ទាំងអស់មិនចេះប្រែប្រួល; ជាមនុស្សមានះ, ប្រកាន់, ចចេស, អគតិ, ចូលចិត្តមេីលងាយអ្នកដទៃ; ជាមនុស្សចូលចិត្តធ្វេីការប្រៀបធៀបឬបែងចែកវណ្ណ ដូចជាអញមានឋានះខ្ពស់ឯងមាន ឋានះទាប, អញមាន ឯងក្រ, អញឆ្លាត ឯងល្ងង់, អញស្អាត ឯងអាក្រក់, កូនអញឆ្្លាតអូនឯង
ល្លង់ជាដេីម ។ល។
មនុស្សដែលអវិជ្ជាជាមនុស្សដែលមានអកុសលចិត្តជាបច្ច័យ តែងតែគិតថាសេចក្ដីសុខកេីតមក ពីមានមនុស្សគោរពច្រេិីន, មានអំណាច, មានបុណ្យស័ក្តិខ្ពស់, មានសម្ភារៈច្រេីន, ចូលចិត្តរកសីុ
ការប្រណាំងប្រជែង, ចូលចិត្តប្រេីការឆ្លាតឬការឈ្លះវៃនិងកលល្បិចផ្សេងៗដេីម្បីឲ្យមានប្រៀប លេីអ្នកដទៃ, ចូលចិត្តគំរាមកំហែងឬប្រេីហិង្សារឹបអូសទ្រព្យសម្បត្តិអ្នកដទៃ, ចូលចិត្តព្យាបាទអ្នក ដទៃដេីម្បីធ្វេីឲ្យគេមានការឈឺចាប់, ចូលចិត្តកាប់ទន្ទ្រានព្រៃឈេីធ្វេីបាបសត្វមិនឲ្យរស់នៅ។

Comments

Popular posts from this blog

សេចក្តីថ្លៃថ្នូររបស់មនុស្ស!

សេចក្តីថ្លៃថ្នូររបស់មនុស្ស ! ថ្លៃថ្នូរ   ប្រែថា   មាន តម្លៃ គួរ លើក សរសើរ   គួរ រាប់ អាន។   សេចក្តិថ្លៃថ្នូរ   មិនមែនមកពីមាន   ទ្រព្យសម្បត្តិច្រេីន   ឬ   បុណ្យស័ក្តិខ្ពស់   ឬមានអំណាចច្រេីន   ប៉ុន្តែមកពីការមានគុណធម៌ គឺមាន សីល៥ និងព្រហ្មវិហារធម៌៤ ជាមូលដ្ឋាន។   ព្រហ្មវិហារធម៌៤   ជាធម៌កំពូល ជាធម៌របស់ព្រហ្ម   ឬ ជាធម៌ខ្ពស់បំផុតសម្រាប់មនុស្សលោកប្រតិបត្តិមានៈ   ទី១ -  មេត្តា   ការមានសេចក្តីស្រឡាញ់ , ការមានការរាប់អាន , ការមានមេត្រីភាព ;  ទី២ -  ករុណា   ការមាន សេចក្ដី អាណិតអាសូរ ដល់អ្នកដទៃ , ការមានខន្តីដល់អ្នកដទៃ ;  ៣ -  មុទិតា   ការមានចិត្តរីករាយចំពោះសេចក្ដីសុខរបស់អ្នកដទៃ ;  ៤ -  ឧបេក្ខា   ការតាំងចិត្តជាកណ្ដាល , សេចក្ដីព្រងើយកន្តើយ ,  ការមានសេចក្ដី ស្មោះ ស្មើមិនលម្អៀងដល់អ្នកដទៃ។   ធម៌នេះមិនមែនគ្រាន់តែជាការអប់រំដែលសរសេរនៅលេីក្រដាសឲ្យយេីងអានឲ្យដឹងប៉ុណ្ណោះទេ   ប៉ុន្តែជាធម៌សម្រាប់មនុស្សដែលស្វែងរកសេចក្តីសុខដេីម្បីប្រតិបត្តិផងដែរ។ មនុស្សថ្លៃថ្នូរនឹ...

លោភមូលចិត្ត៨ដួង / ទោសមូលចិត្ត២ដួង / មោហមូលចិត្ត២ដួង

លោភមូលចិត្ត៨ដួង / ទោសមូលចិត្ត២ដួង / មោហមូលចិត្ត២ដួង លោភមូលចិត្ត៨ដួង៖ ១- លោភមូលចិត្ត៨ដួង សោមនស្សសហគតំ ទិដ្ឋិគតសម្បយុត្តំ អសង្ខារិកំ  លោភចិត្តប្រកបដោយសោមនស្សវេទនា និងព្រមដោយទិដ្ឋិ២ប្រការគឺ ឧច្ឆេទទិដ្ឋិ សេចក្តីឃើញ ថា សត្វមានខ្លួននៅក្នុងខ្លួនគឺស្លាប់ហើយសួន្យទៅ មិនកើតទៀត១ សស្សតទិដ្ឋិ សេចក្តីឃើញថា សត្វលោកទៀង គឺសត្វស្លាប់ហើយកើតទៀត ធ្លាប់កើតយ៉ាងណាក៏មក កើតជាយ៉ាងនោះទៀត១ មិនប្រកបដោយសង្ខារ គឺមិនមានបុគ្គលមកដឹកនាំ (ក្លៀវក្លាដោយធម្មតាខ្លួនឯង)។ សោមនស្សសហគតំ ទិដ្ឋិគតសម្បយុត្តំ សសង្ខារិកំ  លោភចិត្តប្រកបដោយសោមនស្សវេទនា​ និងព្រមដោយទិដ្ឋិទាំង២ប្រការដូចគ្នា ប្រកបដោយ សង្ខារ គឺមានបុគ្គលមកដឹកនាំ(មិនក្លៀវក្លាដោយធម្មតាខ្លួនឯង)។ សោមនស្សសហគតំ ទិដ្ឋិគតវិប្បយុត្តំ អសង្ខារិកំ  លោភចិត្តប្រកបដោយសោមនស្សវេទនា តែប្រាសចាកទិដ្ឋិទាំង២ប្រការ មិនប្រកបដោយសង្ខារ គឺមិនមានបុគ្គលមកដឹកនាំ (ក្លៀវក្លាដោយទំនើងខ្លួនឯង)។ សោមនស្សសហគតំ ទិដ្ឋិគតវិប្បយុត្តំ សសង្ខារិកំ  លោភចិត្តប្រកបដោយសោមនស្សវេទនា តែប្រាសចាកទិដ្ឋិទាំង២ប្រការដូចគ្នា ប្រកបដោយសង្ខារ គឺមានបុគ្គលមកដឹ...

មារ៥យា៉ង!

ព្រះនាម ភគវា ! ------------------- ព្រះនាមទី១០របស់ព្រះអង្គគឺ « ភគវា » ភគវា ទ្រង់ព្រះនាមថា ភគវា ព្រោះព្រះអង្គមាន ដំណើរល្អទៅកាន់ត្រៃភព ខ្ជាក់ចោលហើយ គឺ ថា ព្រះអង្គមិនត្រឡប់កើតទៀតឡើយ៚ ព្រះអង្គឈ្នះមារទាំង ៥ យ៉ាងគឺ៖ ១- ខន្ធមារ ២- កិលេសមារ ៣- អភិសង្ខារមារ ៤- មច្ចុមារ ៥- ទេវបុត្តមារ។ ខន្ធមារ មាន ៥ យ៉ាងគឺ៖ ១- រូបក្ខន្ធ ២- វេទនាខន្ធ ៣- សញ្ញាខន្ធ ៤- សង្ខារក្ខន្ធ ៥- វិញ្ញាណក្ខន្ធ កិលេសមារមាន ១០ យ៉ាងគឺ៖ ១- លោភៈ ២- ទោសៈ ៣- មោហៈ ៤- មានៈ ៥- ទិដ្ឋិៈ  សេចក្ដី ​ ប្រកាន់ ​តាម​ការ​យល់​ឃើញ ៦- វិចិកិច្ឆាៈ សេចក្តី សង្ស័យ ៧- ថីនមិទ្ធៈ  ដំណើរ ​ច្រអូស​និ​ងងុយ​ដេក ៨- អហិរិកៈ  ឥត ​ អៀន ​ ខ្មាស   ៩- អនោត្តប្បៈ   មិនតក់ស្លុត ខ្លាចក្នុងបាប ១០- ឧទ្ធច្ចៈ   រវើរវាយក្នុងអារម្មណ៍  អភិសង្ខារមាន ២ យ៉ាងគឺ៖ ១- បុញ្ញាភិសង្ខារ (បុណ្យ) ២- អបុញ្ញាភិសង្ខារ (បាប) មច្ចុមារ សម្លាប់មនុស្សសត្វឲ្យវិលវល់ក្នុងវដ្តៈ ៣ យ៉ាងគឺ៖ ១- កិលេសវដ្ដៈ ២- កម្មវដ្ដៈ ៣- វិបាកវដ្ដៈ។ ទេវបុត្តមារ បានដល់ស្ដេចមារាធិរាជចងនូវសត្វ ដោយខ្សែមាន ៣ យ៉ាងគឺ៖ ១- រាគៈ ២- ...